Oni na GPS neletěli. Respektive Smolensk bylo vojenské letiště tak ho v GPS neměli. Proto systém pořád opakuje TERRAIN AHEAD a PULL AP. Systém si myslel, že přistávají do terénu. A vlastně měl pravdu.
Zda klesání zvýšili, už si nepamatuji. A nemůžu to v compu dohledat. (starý zhořel a v novém to asi není :-( )
Ale pokud ano, tak proto, ře letěli podle radiovýškoměru a kopírovali sklon té rokle. V podstatě letěli jak starý šturmovik při náletu.
10.40.41 hlásí 100m
10,40,42 hlásí 100m
10.40.48 hlásí 100m Tady asi končí ta rokle
10.40.49 hlásí 90m
10.40.50 hlásí 80m
10.40.51 hlásí 60m
10.40.52 hlásí 50m
10,40,52 Horizont 101 (dispečer)
10.40.53 hlásí 40m
10.40.54 hlásí 30m
10,40,54 kontrila výšky horizont (dispečer)
10.40.59 zvuk střetu se stromy.
10.41.02 křik
10.41.05 konec zápisu.
Já už si to také přesně nepamatuji, když jsem o tom četla, ale oni tam měli mít dva systémy GPS.
Jeden civilní, jeden vojenský. Ano, v tom civilním to nebylo, ale v tom vojenském?
Pozn. Nehledám senzaci, jen bych ráda spláchla tuto teorii - s odstupem doby musím pochybovat, že klesat do mlhy a nevědět jak daleko jsem od dráhy - v přepisech to nikde nevidím - zdá se mi to jako hodně šílená polská jízda na pilota - otce.
Klesání je na grafu v té zprávě, co postnul pro připomenutí Alchy.
Upravil woxia (18.04.2016 13:10:36)
Tak ono bylo zmíněno, že předchozí posádku, která taky někde odmítla přistát tak ten prezident vyhodil.
Všichni už na ně čekali, letoun před nimi přistál (nepamatuji se jak dlouho, ale cca 20 min). Velitel letectva jim sedí v kabině. Neměli mapu okolí letiště a byla mlha a klesali nevěda kam. Neposlechli dispečera, který jim hlásil "horizont 101"
Prostě několikanásobné hrubé porušení předpisů. A jestli měli další GPS to na tom nic nemění.
A poučení = blbost politika, potažmo strach ? kapitána, ten odpovídal za let, zabila všechny na palubě.
Ať odpočívají v pokoji.
To zvětšení klesání je dle mne zapříčiněno tím, že i když klesali, tak jim rádiovýškoměr ukazoval pořád stejnou výšku. Neměli mapu okolí letiště. Mysleli si, že letí horizontálně, tak pilot lehce potlačil. Další chyba. To bylo úbočí té rokle. Pak se opačná stěna rokle začala zvedat. V podstatě každou sekundu klesli o 10m. Začali stoupat. Nestihli to. Chybělo jim pár sekund. Nebo slabší/nižší stromy, nebo . . .
To chcel "kačka" letieť do Tbilisi, ktoré bolo zrovna po údere ruského letectva, tak kapitán pokračoval do Azerbajdžanu - Gyanda/Гянджа. Druhým pilotom bol vtedy práve budúci kapitán "smolenského" túčka.
viď http://mak-iac.org/upload/iblock/abd/fi … rt_rus.pdf strana 141-142 v anglickom je to str. 126-127
woxia - pri pristátí dáva riadiaci pristátia diaľku orientačne, po kilometroch, ale hlavne dáva polohu voči zostupovej ose (glisáde). Treba si tiež uvedomiť, že dispečer dáva povely s istým malým oneskorením (asi jednu sekundu) - musí odčíta obrazovky - a vetu aj vysloviť.
Vidno to aj na prepise rádiokorešpondencie (len dispečer).
10:37:26 - "101 vykonajte štvrtú"
10:39:08 - "101 diaľka 10 vstupe na glisádu"
10:39:30 - "8 na kurze glisáde"
10:39:37 - "dráha voľná"
10:39:40 - "pristátie doplňa 120 - 3 metre"
10:39:52 - "blížite sa k dialnej, na kurze, glisáde, diaľka 6"
10:40:13 - "4 na kurze glisáde"
10:40:26 - "3 na kurze glisáde"
10:40:31 - "zapnite reflektory"
10:40:38 - "2 na kurze glisáde"
10:40:52 - "horizont 101"
10:40:55 - "kontrola výška, horizont"
10:41:02 - "opakujete okruh" (veta zaznela až PO náraze do stromov)
Ďalšia vec je systém vzťahu riadenia letov a kapitána lietadla - na západe dáva dispečer "informácie a odporúčania", v Rusku "informácie a rozkazy". Takže keď ruský dispečer povie "horizont 101" je to v podstate rozkaz k okamžitému prechodu do horizontálneho letu.
Kua strašně mne štve, že nemůžu najít tu složku, kde jsem to měl.
Spousty fotek z ruských webů. Moře grafiky jak ten nešťastný letoun lámal ty stromy a obracel se. Různé teorie včetně konspiračních. Stíhání těch vojáků co ukradli kreditky nějakému mrtvému atd.atd.atd.
Je to v elektronkovém nebi.
Upravil Koniáš (18.04.2016 16:55:32)
Alchy, jestli letěl jen na km odhad, tak to je dost síla.
Jinak díval jsi se ve zprávě na obrázek 45 na str. 157 (en verze).
Tam je jasně vidět, že radiovýškoměr hlásí něco úplně jiného - proč?
Vždyť se říkalo, že radiovýškoměr je přesný, ale ten druhý měli špatně nastavený.
Pokud by tam nebyl ten rozdíl 30 m, tak by to v podstatě pilot dal, ne?
nedá sa celkom povedať "odhad" - riadiaci pristátia dáva posádke údaj "presne", lenže s malým oneskorením, takže chyba diaľky v momente, kedy posádka infomáciu dostane, je okolo 150-200 metrov, čož je nepodstatné. Presnosť vedenia po glisáde je zvyčajne lepšia ako pol stupňa. Keď posádka a letovod pracujú presne a správne, lietadlo dosadne v ose dráhy, niekde na úseku dlhom okolo 150-250 metrov (a značnú časť chyby bodu dosadnutia má na svedomí "prízemný efekt")
Všimni si, že v poledných sekundách piloti "potlačili", čím sa rýchlo dostali pod glisádu a do údolia pred prahom dráhy.
IMHO - pri prielete cez rokliny/údolia pred prahom zrejme získal pilot z údajov výšky od rádiovýškomeru mylný dojem, že neklesá, respektíve klesá nedostatočne. Pritom prelietal cez údolie na diaľke 6000 až 4000 metrov pred prahom - pekne to vidno na červenej krivke.
Dôležité k obrázkom 45 a 46 zo správy (v ruskej strany 175-176) - výška lietadla voči prahu dráhy (a teda dráha letu) je modrá, červená je výška nad terénom, prosím nezamieňať!
Zlom, o ktorom píšem zodpovedá času 10:40:25 a diaľke ~3500m od prahu dráhy.
Dal... Nedal... Môžno dal - a možno nie. "Keby" v histórii neplatí. Ani v histórii leteckých katastrof. Faktom je že nedal...
Chýb, a to hrubých chýb, narobila posádka - a celý systém okolo poľskej vládnej letky - dosť a dosť. Celá história tohto letu je vlastne dlhou sériou nesprávnych, hlúpych a arogantných rozhodnutí, končiaca smrťou 96 ľudí.
Aj škoda je možno tak polovice.
Upravil Alchymista (18.04.2016 19:46:43)
Alchy, asi je to definitivně jasné vysvětlení.
Kdybychom si poskládali všechny hovory k sestupové křivce, přijdeme na to, že v kritickém okamžiku byl pilot několikrát vyrušován a jeho pozornost byla narušena. K tomu přidejme stres a dohled minimálně vysoké šarže (či prezidenta) v kabině.
A jsme tam, kde byla oficiální zpráva před čtyřmi lety. Za celou dobu se nevyskytla žádná slušná konspirační teorie, teď ta s GPS je Tebou logicky a jasně vyvrácená.
Někde jsem viděla kdysi vyobrazení, kolik v tom letadle letělo židů.
Na to, že je jich 2,5% oficiálně v Polsku, bylo dané procento velmi silně neodpovídající.
Proto také na nějaké konspirace ohledně tohoto letu nevěřím.
Pokud o tom chcete diskutovat tak prosím ve vláknu o Polsku.
Ešte jeden dôležitý detail, indikujúci činnosť pilota, je potlačenie/pritiahnuti riadenia.
Je to zelená krivka v hornej časti obrázku 45 (a modrá na obrázku 46), označená "Отклонение колонки штурвала" / "Положение колонки управления" / "Control column position".
Vidieť, že z počiatočných -1,9° pilot "potlačil" na -3° na diaľke ~3500m pred prahom (dispečer v tom čase hovorí "3 na kurze glisade") a na diaľke ~1500 metrov potlačil až na -5,2° v čas, keď dispečer hovorí "horizont 101". Záver už nie je príliš podstatný - uvedomujú si, že sú príliš nízko, dávajú plný plyn a pohyb riadenie je už sčasti aj reakcia na reakciu lietadla na zvýšený výkon motorov.
IMHO - v snahe za každú cenu pristáť sa z nie príliš dobrého priblíženia stal "CFG".
Myslím, že zjistili, že jsou příliš nízko, až trefili vršky stromů - viz přepis - přitom klesali 7 m/s.
Reakce motorů byla rychlá, ale také fatální.
Letadlo prudce akceleruje, ale zároveň přichází o část křídla, přetáčí se a také díky plnému výkonu motorů nemá šanci nikdo přežít, protože motory to obrácené letadlo v podstatě zaryjí do země i s cestujícími.
Kdyby letěli s novějším typem letadla s turbodmychadlovými motory, ty tak rychlý přechod na plný výkon nemají, takže by "přistáli" mezi stromy, největší nápor by pak zchytaly motory a zavazadlový prostor a ne prostor pro cestující. Ale i tak by se mohlo očekávat tak 99% a více mrtvých.
Nechápu ještě jedno - oficiálně se tehdy psalo, že tam bylo 130 mrtvých a oficiální číslo je 96.
"V letadle bylo přes 130 lidí, kromě prezidenta také guvernér centrální banky, náčelník generálního štábu nebo vicemaršálek Sejmu"
http://www.mzv.cz/file/518856/Data_mesi … 010_04.pdf (str. 4)
Kdo poradil těmto lidem ať neletí tímto letem? Možná vnuknutí, ale to mělo tehdy pak masový charakter.