Tie trosky su "rukojemnikmi". Podla toho čo viem, Poliaci odmietaju podpisat protokol o vyšetrovani havarie, lebo im neumožnuje obvinit Rusko, z každej hluposti, ktora Poliakov napadne. A pokial nepodpišu zaverečny protokol nie je ich možne vydat, pretožu ju stale predmetom vyšetrovania.
Ten přepis z CVR (Cockpit Voice Recorder) co šel ven, opravdu nebyl úplný.
Vypuštěn byl "smrtelný řev" posádky když se letadlo převracelo na záda, stejně jako poslední slova kapitána letadla "... kurwááááááá" - a to s ohledem na památku mrtvých.
Nevím, proč mají Poláci potřebu se v tom pořád vrtat ... včetně dehonestace hrobů mrtvých.
Celý případ je ukázkovým příkladem přecenění vlastních schopností posádky a zbytečného riskování.
Mimochodem "duck dive" tedy "potopení se" pod oblačnost resp. provedení nízkého průletu za účelem "rozehnání" mlhy se u letadel s horší avionikou dělával normálně ... a na letišti, které posádka zná to ani není nic moc nebezpečného.
Kritickou chybou polské posádky bylo, že se o to pokoušeli na neznámém letišti (nedošlo jim, že před RWY je údolí), a ještě se řídili dle radiovýškoměru (a ten měřil hloubku toho údolí). Tím proklesali pod úroveň RWY a když se jim zem začala prudce přibližovat, jak vylétali z toho údolí a zvyšoval se terén, tak už nestačili mašinu převést do stoupání.
Vše do sebe tak zapadá - záznam letu, manipulace s plynem, varování TAWSu "Pull up, Pull up", odečítané hodnoty výšky z radiovýškoměru ... prostě VŠE.
Je to příklad do učebnic ... Jak se to NEMÁ dělat.
Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava
Vojenští piloti dostali rozkaz a tak museli rozkaz vyplnit.
Co do sebe nezapadá z přepisů, tak ta komunikace, jak jim ten rozkaz byl sdělen.
Další nezdpovězenou otázkou bylo množství paliva - trosky moc nehořely, takže je vůbec otázkou, jestli letoun měl dost paliva na přelet na jiné letiště, nebo i jen na další okruh.
Pak by ta snaha přistát z první byla logická.
Proč taková myšlenka?
1) letadlo mělo cca 11 tun paliva - píšou 18,7 při startu
2) Spotřeba TU-154M je 5 tun/hod
3) TU-154M má extra palivo na půl hodiny letu
4) Odlet byl naplánován na 8:30. Pak na 9.00, reálně šel na start až 09:27. Nějak nemohu dohledat od kdy běžely motory, beru že minimálně od 9.00.
5) Uvádí se, že palivo stačilo ještě na jeden a půl hodiny letu, str. 103 (pokud by ale letadlo mělo ještě 11 tun, tak byl to bylo přes dvě hodiny!!!)
6) Záložení letiště Vitebsk 130 km
7) Záložní letiště Minsk 320 km - tj. do půl hodiny letu.
8) Rozpory ve zveřejněných hovorech posádky a věže:
Kontrolní věž - 10:25:11 - Máte dost paliva k letu na záložní letiště? Kapitán - ano, máme.
Kokpit: 10:26:38,1 Paliwa nam tak dużo nie starczy, żeby do skutku.
We don’t have that much fuel to wait for ages. (všimněte si překladu)
Co přesně řekl? Palivo nám nestačí...
10:26:44,8 We can hold for half an hour and proceed for the alternate. Můžeme tu zůstat půl hodiny.
Letadlo ale mělo v pohodně zásoby přesahující dvě hodiny letu, kam se najednou ztratila hodinová zásoba paliva?
Také zajímavé - kontrola stavu paliva (nebo hladiny alkoholu v krvi?):
8:15:33:
- Co to jest? = Mówi Pilot numer 1
- Piwko. A ty nie pijesz? = Mówi Pijak
- A mamy paliwo do dwudziestu? = Mówi Pilot numer 1
- Maamy = Mówi Pilot numer 2
http://stansat.pl/~mpodkon/tu-154_040715.txt
Mašinu do stoupání převést stačili. Bohužel pozdě.
Jak uvádíš tak před letištěm bylo údolí (strž). Tato strž měla hloubku cca 100m. Oni začali stoupat, ale bohužel pozdě. V okamžiku zahájení stoupání byli ob země cca 2m. A v tá strži byly stromy. Taky není důvod sekat stromy pod úrovní dráhy.
Pár vrcholků stromů osekali, ale pořád stoupali. Pak levou špičkou křídla narazili na hrubý strom, nebo stožár ( to je to "kurwa mať"). Tím zrušili, křídlo a ztratili vztlak na levém křídle.
Následně vyletěli nad úroveň dráhy, ale to už se převraceli na záda.
Stačilo začít stoupat o pár sekund dříve a dali by to.
Souhlasím, že je to ideální učebnicový případ jak se to dělat nemá.
K tomu palivu - prý správná fráze je - nemáme dost paliva na to, abychom tu viseli (kroužili).
"Paliwa nam tak dużo nie starczy żeby wisieć"
http://kameleon.salon24.pl/733345,w-cvr … kutku-miec
Takže oni museli přistát, neměli ve skutečnosti skoro žádné palivo!!!
Jinak nevím, jakou novou vypovídající hodnotu co tu postujete a ještě blbě - přesněji to údolí nemělo hloubku 100 m, ale max 60m a před prahem dráhy skončili v -15 m. Viz str. 157 zprávy. A také kdyby neurazil křídlo, tak by letoun spadl tak jako tak, protože přetáhl.
ak som to dobre kedysi pochopil, tak kapitan myslel ze maju palivo na pol hodiny kruzenia nad smolenskom aby este mali dost paliva na prelet na zalozne letisko. Nie ze bud jedno alebo druhe
nosce te ipsum
dá sa rozumne predpokladať, že tučko malo dosť paliva aj na návrat do Varšavy - Varšava-Minsk-Smolensk je nejakých 785km, so zákrutami letových koridorov a okruhmi v okolí letísk nech 900km takže týcj jedenásť či dokonca 18 ton muselo byť dosť na návrat do varšavy bez tankovania v Smolensku.
Já jsem také před roky rozumně předpokládala, ale tato věta na polských fórech to dost mění:
"Paliwa nam tak dużo nie starczy żeby wisieć"
Jak ji přeložíš Ty?
Ale tady hlásí 12 tun:
http://bi.gazeta.pl/im/1/17726/m1772686 … LYCH-1.pdf
Upravil woxia (03.01.2017 01:46:36)
Já jsem také před roky rozumně předpokládala, ale tato věta na polských fórech to dost mění:
"Paliwa nam tak dużo nie starczy żeby wisieć"
Jak ji přeložíš Ty?
Nevím, neznám souvislosti kdy to bylo řečeno.
Třeba jako že nemají dost paliva na to aby holdovali 3 hodiny než se mlha rozpustí?
Pokud by ta spekulace o nedostatku paliva byla pravda - byl by to jen další přitěžující důkaz absolutní nekompetentnosti posádky.
A ještě připomínka k poznámce, že: "Kapitán letadla byl voják a tak musel poslouchat rozkazy". Absolutní nepravda. Kapitán letadla (stejně jako třeba kapitán lodi) plně zodpovídá za bezpečnost přepravovaných osob - zvláště jedná-li se o osoby civilní. Je "svrchovaným pánem" na palubě. Je jedno, je-li to civil nebo voják (v době míru).
Ostatně tomu odpovídá i chování jiného polského kapitána letadla - toho, co přes příkazy prezidenta Kaczinského odmítl přistát v Tbilisi v roce 2008. Ten polský Tupoun se ho následně pokoušel nařknout ze zbabělosti - ale absolutně neuspěl (to, že onoho kapitána následně grupa podlejzavých podržtašků odstavila, to je jiný příběh - právo ale bylo na jeho straně).
Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava
Nevím, neznám souvislosti kdy to bylo řečeno.
Třeba jako že nemají dost paliva na to aby holdovali 3 hodiny než se mlha rozpustí?
Ne, to říkají v té chvli, když se tam objeví v kabině generál letectva Blaščik, jestli přistanou, viz časový údaj a stačí to zkonfrontovat se závěrečnou zprávou.
Mluví o půl hodině že mohou kroužit nad letištěm v originální zprávě - ale podle posledních polských analýz je tato věta jinak (a každý kdo porovná polský originál a překlad do angličtiny tak se mu ta věta nemůže zdát)
Ale problém je jinde jak jsem psala ve vláknu s ruským TU - vypadá to, že poláci chtějí znevěrohodnit ruské vyšetřování ať to stojí co to stojí.
A je pravdou, že v zápisu údajů zprávy jsem hodnoty údajů o stavu paliva nenašla.
Poláci se nyní točí na tom, že originály záznamů mají mnohem více informací a tvrdí, že dokud je Moskva zadržuje tak se nemůže havárie přesně vyšetřit:
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ … S__To.html