A načo by to bolo dobré?? Absolútna väčšina stien sa dá obísť...
Mne osobne by sa skôr páčil UGV na báze pavúka
s pojazdovým kolesom v trupe, pre zrýchlený presun v rovinatom teréne. Moja predstava je že v boji by dokázal ovela efektívnejšie meniť pozície ako pásovec.
Upravil nine_mike (02.01.2016 21:40:56)
bacil - ehm...
ninemike - bolo by to efektnejšie, efektívnejšie skôr nie, pavúkovec potrebuje veľké množstvo servomotorov - na každú nohu dva a na každý kĺb aspoň jeden - takže ten na videu by ich musel mať 16+32 a to je drahé a zložité. Navyše - ukáž mi (obrazne, videl som video od NASA) pavúkovca s pohotovostnou hmotnosťou aspoň 300kg, pretože potrebuješ mu dať nejakú zbraň a trochu ho opancierovať. V tom je ich najväčšia slabina - pohony kráčavých strojov potrebujú nepretržité napájanie.
Zaujímavý je nápad s pneumatickým granátometom v patente linkovanom mepu. Môže sa to zdať trochu archaické - a svojím spôsobom aj je. Lenže - má to aj obrovské výhody, predovšetkým v dobre regulovanej úsťovej rýchlosti a tým veľmi širokom rozsahu možných balistických kriviek pre dosiahnutie cieľa.
A nemýlte sa, dostrel bude "dostatočný" - s pneumatickou zbraňou sa dá dosiahnuť úsťová rýchlosť 200+ m/s - pre porovnanie 30mm AGS-17 má úsťovú rýchlosť 185m/s a dostrel 1700m, 40mm Mk19 240m/s a dostrel 1500+m, 40mm M79 alebo M203 úsťovú rýchlosť 76m/s a dostrel 400m, ruské 40mm GP-25 a GP-30 úsťovú rýchlosť 76,5m/s a dostrel 400m. Takže s pneumatickým granátometom kalibru odhadom 60-80mm sa dá deklarovaný dostrel 150 metrov dosiahnuť bez problémov - vyžaduje to počiatočnú rýchlosť menej ako 50m/s, pritom nie je problém dosiahnuť aj počiatočnú rýchlosť ~100m/s, a to by postačovalo na dostrel na úrovni 300-400 metrov, čo na boj v meste bohate postačuje.
Robot - mravec. Uvádzam na ukážku zložitosti pohonu kráčavých nôh pavúkovcov. Pritom si všimnite, že rozsah pohybu nôh nie je nejak veľký a celkom úspešne by sa dalo diskutovať o reálnej priechodnosti v mestskom prostredí.
šesťnohý stenolez - opäť si všimnite zložitosť pohonu pavúkovcov
ALe samozrejme, existujú aj také, ktoré už majú priechodnosť celkom solídnu. Problém - každý má vlastnú elektrocentrálu... (teda presnejšie kompresor, pohon nôh je pneumatický)
A nakoniec - Boston Dynamics - všetky prototypy
Já vím, to co měli amící v Iráku, bylo obrovský, ale nepodceňoval bych ruskou invenci - klidně můžou modulovat ten stlačený vzduch.
Ale co mě není jasné, mám vzduchovky s úsťovou rychlostí 110 až 220m/s a tak se mě ty kilometrové vzdálenosti zdají prostě mimo, protože vím jaký to má minometnný zdvih, trefit těmi 110m/s PETku přes 50m rybník.
Herci jsou lidé, kteří nebyli schopni se realizovat v nějaké profesi, tak, aby přinášeli užitek celé společnosti. (V. Pjakin 7.8.2014)
Problém je samozrejme v prierezovom zaťažení. Ostatne, skús si streľbu brokom - guličkou a streľbu diabolkou. Gulička by mala doletieť ďalej a na veľkej diaľke byť aj presnejšia.
Ja vidím hlavnú výhodu robota pavúkovca hlavne v možnosti ovela rýchlejšieho stranového pohybu ako pri pásových platformách. Keď sa potrebuje napr. ten Uran skryť pred prilietavajúcim TOWom, má prakticky na výber len pohyb dopredu alebo vzad a úkryt za prekážkou. Pavúk ma ďaleko väčší rozsah pohybu, dokázal by omnoho rýchlejšie striedať palebné postavenia. Teoreticky by sa pred TOWom nemusel ani ukrývať, stačí že by začal "tancovať " na ploche pár metrov štvorcových a operátor TOWu by mal obrovský problém udržať ho v zámernej. On sám by pritom mohol jednoducho softwareovo generovať korekcie svojho pohybu pre napr. 30-ku gulomet a tak postrelovať postavenie TOW. Na presun do postavenia by mu slúžilo klasické poháňané koleso v trupe. Jednoducho mám pocit že pavúk by spojil vysokú mobilitu pod paľbou s výhodami ťažkej zbrane, ovela lepšie ako pásovec.
Zdi mohly být předem narušeny rezonancí - zvukem. Dá se určit rezonance snímáním chvění objektu laserem. U jedoucího vozítka to může být oříšek, ale rusům s jejich nápady to půjde vykompenzovat.
Technicky to funguje tak, že jsou 2 ultrazvukové "repráky" - ty mají úzký paprsek, každý vysílá jiný kmitočet a jejich rozdíl v místě dopadu způsobí žádoucí chvění.
Ano,už to bolo vyskúšané na hradbách Jericha,kde použili "trúby z Jericha".
Keď sa bavíte o aktuálne nasaditelných strojoch,tak sa držte s technologiami pri zemi.
Rôzne končatinové samochody majú problém s pomerom vlastná váha,únosnosť,odolnosť a pod.
U týchto vozidiel sa teraz skôr spomína že úlohou je vyprovokovať palbu protivníka a ten je následne zarámovaný pomocou UAV a delostrelectva aj za stenou.Aby vydržal priamejší boj tak by musel byť odolný aspoň gulometnej palbe(12,5mm?) a tej tie nádstavby asi neodolajú.
Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)
Ten ruský "patentový" udelátor má šesť nezávisle zavesených kolies - vie "krabí chod" a otáčanie na malom polomere / na mieste, takže obratný bude dostatočne. Strieľať na robota TOWom je bohapusté plytvanie, navyše sú tí roboti relatívne veľmi malý.
Tento Uran napríklad -
- je hlavne nosič cepových odmínovacích zariadení, podobne ako Božena, a rôznych ženijných nástrojov. Bojové použitie ako nosiča zbraní je skôr druhoradé.
Ja vidím hlavnú výhodu robota pavúkovca hlavne v možnosti ovela rýchlejšieho stranového pohybu ako pri pásových platformách. Keď sa potrebuje napr. ten Uran skryť pred prilietavajúcim TOWom, má prakticky na výber len pohyb dopredu alebo vzad a úkryt za prekážkou. Pavúk ma ďaleko väčší rozsah pohybu, dokázal by omnoho rýchlejšie striedať palebné postavenia. Teoreticky by sa pred TOWom nemusel ani ukrývať, stačí že by začal "tancovať " na ploche pár metrov štvorcových a operátor TOWu by mal obrovský problém udržať ho v zámernej. On sám by pritom mohol jednoducho softwareovo generovať korekcie svojho pohybu pre napr. 30-ku gulomet a tak postrelovať postavenie TOW. Na presun do postavenia by mu slúžilo klasické poháňané koleso v trupe. Jednoducho mám pocit že pavúk by spojil vysokú mobilitu pod paľbou s výhodami ťažkej zbrane, ovela lepšie ako pásovec.
Kdyby byl pavoučí chod tak výhodný jak tvrdíte tak by celá příroda fungovala na 6ti nohou a nikoli jak dnes funguje na 4. resp. dvou. Darwina ještě nikdo nezrušil. Přitom používání 6. nohou v přírodě je limitováno velikostí (vahou) tvora.
Čekal jsem na vlákno diskuze k robotům, ale rozjelo se to hezky tady.
ad pavoučí chod: Poměr k pevnosti, pancíře a nosnosti při současném stavu materiálové základny by činila robo-pavouka velmi velkým, resp. vzálenost dotyku dvou protilehlých nohou. Měl by problémy i s větší ulicí, natož ruiny. Co je ale ještě více důležité, je energetická účinnost pohonu. Tření u valivých ploch je řádově menší než u čehokoliv jiného. Na zpomalení pavoučího pohonu je nutné také použít energii, kdežto u kolesových pohonů je již zvládnuto brždění s přeměnou na teplo (ano, brzdy), případně rekuperace. Toliko k pavoučímu pohonu. Neefektivní, technicky a energeticky náročný, složité řízení. Pokud je požadavek na překonávaní terénu, Boston Dynamics to vyřešil výborně.