Ne, myslím to z technologického hlediska.
Pokud jsem to vysvětlení dobře pochopil, tak hlavním problémem AESA antén je to, jak je uchladit.
Účinnost jednotlivých segmentů je méně než 50% = většina energie jde do tepla.
Teoreticky lze sice z těchto antén "dostat" mnohem větší výkon než z PESA, ale problém nastává u palubních verzi AESA radarů. Oni totiž nesmí být příliš těžké, což komplikuje konstrukci chlazení, což limituje vyzařovací výkon.
Při stejném příkonu je tedy výkon PESA radarů vyšší, ale od určitého výkonu už není možné navyšovat výkon vysílače (generátoru pulzů) ... což u AESA možné je, ale je problém to na letadle uchladit.
O tom, že konstrukce AESA radaru je mnohonásobně dražší, ani nemluvě.
Trochu to připomíná spor nedávno vedený na Palbě, zda v roce 1945 byl lepší / modernější proudový motor s radiálním nebo axiálním kompresorem.
Není sporu o tom, že AESA je do budoucna lepší koncept, otázka je, je-li lepší při současné nebo nedávné technologické úrovni daného státu.
Navíc Rusové, s invencí sobě vlastní, přistoupili k problému netradičně ... jejich moderní PESA radary, např. N011M Bars nebo N035 Irbisy E ze Su-30/35, jsou jakýmsi hybridem PESA a AESA.
Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava
Rusové vyvinuli už nějaký ten měsíc (rok?) zpět 3D technologii vrstvených hybridních obvodů, takže chlazení ani výkon nebude brzo porblém. Prostě keramická kostka s vývodama a s dírama na chladící kapalinu a vevnitř neskutečný množství součástek. Ideální pro radarové stavebnice.
Herci jsou lidé, kteří nebyli schopni se realizovat v nějaké profesi, tak, aby přinášeli užitek celé společnosti. (V. Pjakin 7.8.2014)