Chlapi buďte trochu soudní , střed s dronem je totální pitomost
No, byla to jedna z prvních možností, která mne napadla, když se to stalo ... viz Palba.
Ale samozřejmě ne cílené navedení dronu na airliner nebo airlineru na dron, nýbrž nechtěná srážka MH17 se šmejdícím dronem ... přiznám, že mi to tenkrát přišlo jako méně šílená možnost než uváděná střelba.
Ostatně případ letecké havárie způsobený střetem s neřízeným balónem pro vypouštění letáků jsme měli i v naší historii.
Tato teorie však jasně padla s tím, jak se začaly objevovat důkazy o poškození letadla střepinami (chcete-li "rychle letícími objekty").
Samozřejmě, nic není nemožné, ale navedení "sebevražedného" dronu na prolétávající airliner se dle mne pravděpodobností rovná zásahu mimozemské civilizace
Upravil Skeptik (31.03.2015 08:13:20)
Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava
Chlapi buďte trochu soudní , střed s dronem je totální pitomost
S tím souhlasím, jen co tady v posledním příspěvku nastínil pks, myslím technicky koncept "autonomního" UAV ubastleného na koleně využívající v konečné fázi navádění - radiové bezpečnostní prvky používané v letecké dopravě (i když i bez toho by se to obešlo) + kombinace infrakamery (lepší než navádění na světla), zajímavý koncept který by se dal realizovat při troše snahy a financí, směrem do budoucna to bude každopádně jednoduší, díky novým technologiím. Toto se bude muset nějak za čas reálně zahrnout do bezpečnostní letecké dopravy. Dokážu si představit, že by to bylo teoreticky technicky proveditelné a nějaké teroristy by něco takového napadnout mohlo. V podstatě jde o "koncepčně jednoduchou úlohu" pracující s přeletovými koridory (které se nemění ze dne na den), vyčkáváním v předpokládaném prostoru a konečným přiblížením a navedením na vstřícném kurzu, jelikož většina dopravních letadel z ničeho nic nemanévruje a letí pořád rovně, i použití jednoduchých naváděcích aparatur by mohlo být účinné. Každopádně takové UAV by muselo do takových letových hladin mít silný spalovací motor, velkou vytrvalost, velké rozpětí křídel, aby se vůbec v takové let. hladině udrželo (což jsou zatím limitující faktory) a ostatní je už otázka automatiky.
Nelze upírat svobodu nikomu, kdo má natolik vyspělé myšlení, že chápe její smysl a touží po tomto stavu. (I. Asimov)
Malý dron, do 20-50kg, nepomôže - dopraváky sú stavané aj na zrážky s vtákmi do veľkosti labute až veľkosti kondora. Takže dron musí byť väčší - lenže taký je zasa lepšie vidno (aj na radare).
Autor nápadu tiež zabúda na palubné rádiolokátory dopravákov. Palubný meteorologický a "protizrážkový" radar dopravákov dokáže takého drona odhaliť na diaľku okolo 5-10 km, tj nejakých 10-30 sekúnd pred zrážkou a dopraváku stačí len mierny manéver smerom alebo výškou, aby sa dronu s rýchlosťou pod 100m/s vyhol.
Pre navedenie totiž zhruba platí, že pri prenasledovaní zo zadnej polosféry musí strela na manéver cieľa s preťažním N reagovať manévrom s preťažením 1,5-2N, ale pri priblížení z prednej polosféry manévrom s preťažením 3-4N - dopravák sa tak aj veľmi miernym manévrom rýchlo dostane mimo obálku možných útokov drona. A dron bude posádkou okamžite nahlásený minimálne ako príčina vynúteného manévru na letovej ceste.
----------------------------------------------------------------------------------
Výškový dron s protilietadovou (raketovou) výzbrojou ako koncept prostriedku na zablokovanie letovej cesty by mohol byť funkčný, ale je to už prostriedok "vyššieho levelu" - potrebný je stroj s rozpätím nad 20 metrov, štartovacou hmotnosťou cez 5 ton, vytrvalosťou 18-24 hodín, dostupom ~15km a "hliadkovacou" rýchlosťou 500-750km/h.
Dal by sa použiť na zablokovanie medzikontinentálnej leteckej dopravy napríklad nad oceánom mimo dosah stíhačov z pozemných základní (~750-1000km od pobrežia). Na efektívne použitie by potreboval palubný RL s dosahom ~200km a protilietadlové rakety s dosahom ~25-30km. Logika je podobná ako pri vytvorení minového poľa - napádať všetko, čo splní minimálnu požiadavku a touto hrozbou blokovať letovú trasu.
1stCLJan napsal:Chlapi buďte trochu soudní , střed s dronem je totální pitomost
S tím souhlasím, jen co tady v posledním příspěvku nastínil pks, myslím technicky koncept "autonomního" UAV ubastleného na koleně využívající v konečné fázi navádění - radiové bezpečnostní prvky používané v letecké dopravě (i když i bez toho by se to obešlo) + kombinace infrakamery (lepší než navádění na světla), zajímavý koncept který by se dal realizovat při troše snahy a financí, směrem do budoucna to bude každopádně jednoduší, díky novým technologiím. Toto se bude muset nějak za čas reálně zahrnout do bezpečnostní letecké dopravy. Dokážu si představit, že by to bylo teoreticky technicky proveditelné a nějaké teroristy by něco takového napadnout mohlo. V podstatě jde o "koncepčně jednoduchou úlohu" pracující s přeletovými koridory (které se nemění ze dne na den), vyčkáváním v předpokládaném prostoru a konečným přiblížením a navedením na vstřícném kurzu, jelikož většina dopravních letadel z ničeho nic nemanévruje a letí pořád rovně, i použití jednoduchých naváděcích aparatur by mohlo být účinné. Každopádně takové UAV by muselo do takových letových hladin mít silný spalovací motor, velkou vytrvalost, velké rozpětí křídel, aby se vůbec v takové let. hladině udrželo (což jsou zatím limitující faktory) a ostatní je už otázka automatiky.
Tímhle se zatím, teoreticky a SW zabývám právě doma na koleně. Je až překvapivé co jde postavit za skutečně minimální peníze.
Počítač řídící takový Dron stojí kolem 300 Kč. Krokové motorky pro řízení, atd vše jsou stokorunové položky. Technicky vzato kdyby chtěl někdo doma postavit řízenou střelu s proudovým motorem vejde s cenou do cca 10-15 tisíc. I konstrukčně to není nic složitého. Stačí pracovat na zmenšení klasického letadla. Fyzika je pořád stejná i v menším provedení si zachovává základní hodnoty.
Navíc řízení pomocí počítače umožňuje provádět daleko děsivější manévry, protože počítač si nenableje do helmy.
http://www.josefnemec.cz | http://www.fototydenik.cz | Pro ty co by se chtěli projet po světě na neskutečnou foto dovolenou.
Už jste dnes udělali něco dobrého? Ne? Zkuste to tady: www.jednaparta.cz
A o zvysenej zajem zpravodajskych sluzeb mame postarano :-D
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise.
Michal Jankovec clen rady CT
Dron útočící na dopravní letadla
Alchymista: já myslím, že ten limit 1000km od pobřeží reálně neexistuje. Pokud by takový dron opravdu řádil na obloze, tak bude stát za útok stíhače s podporou tankovacího letadla - tj. s prakticky neomezeným doletem, dal by se také odstranit patřičně ozbrojeným dopravním letadlem - tj. bez limitu doletu.
Odolnost proti ptákům je sice dobrá - ale pták je "měkký" a dá se "rozemlít motorem".
Pokud někdo bude chtít úmyslně útočit na letadlo, tak si nějakou např. 5kg nálož určitě vezme s sebou.
Pokud jsou dopravní letadla standardně vybavena radiolokátorem, tak by se útočník musel zaměřit na minimalizaci odrazu - konstrukce z EPP ... a opravdu nevím, co by pilot na radaru viděl, ale možná by jej objevil AWACS z větší dálky.
Veškeré tyto možnosti povedou pouze k tvrdému omezení bezpilotních letadel a kriminalizaci jejich vlastníků případně fór na internetu, kde se to bude probírat :-)
Hlídkující dron vybavený raketami
to je cesta, kterou by se měla ubírat naše armáda (na obranu vzdušného prostoru). Mohlo by to být i pomalejší (200km/h ve vodorovném letu, 400km/h v střemhlavém :-) a lehčí - s nosností např. jen na 1 raketu (např. do 1000kg) a levnější (do 500 000Kč), aby se toho dalo pro ČR vyrobit a nasadit např. 500ks.
Upravil pks (31.03.2015 20:33:41)
Hlídkující dron vybavený raketami - to je cesta, kterou by se měla ubírat naše armáda. Mohlo by to být i pomalejší (200km/h ve vodorovném letu, 400km/h v střemhlavém :-) a lehčí - s nosností např. jen na 1 raketu (např. do 1000kg) a levnější (do 500 000Kč), aby se toho dalo pro ČR vyrobit a nasadit např. 500ks.
Zabúdaš, že väčšina vzletov je v rámci tzv. airpolicingu, kde nejde o to ciel zostreliť, ale dohnať a zistiť jeho úmysel. Či má len pokazené rádio, alebo mieri na Temelín. A pri rýchlosti okolo M 0,8 by si ho s dronom nedostihol.
Memento Mori
pks - pokiaľ dokážeš vyprodukovať "autonómne navedené" minidrony s "bojovou" nosnosťou ~1kg, autonómnou životnosťou 24-48 hodín a doletom ~15-20km v cene do 50 000 českých - tak to je desivý sen všetkých vojakov.
Ak to totiž dokážeš minidrona naučiť rozpoznávať terén a prekážky, navigovať sa na zadané súradnice alebo pátrať v priestore a v konečnej fáze rozpoznať v teréne živého človeka alebo techniku a priblížiť sa k nemu na vzdialenosť pod 10 metrov, vytvoríš vlastne "antipersonel guided missile". Z jednokilogramovou "bojovou časťou" totiž dokážeš robiť divy - všesmerové a usmernené črepinové nálože, výbuchom tvarované projektily EFP, i kumulačky s priebojnosťou do pol metra. A to sú veci, ktoré na 10 metrov neustojí žiadna existujúca ani perspektívna ochranná vesta či prilba... A ani väčšina techniky. Môžeš to nasadiť napríklad ako míny - v "štartovacom kontajnere" s akumulátorom, prímačom, detektormi a prípadne aj externým napájaním to môžeš rozmiestniť "kdekoľvek", autonómne to bude týždne až mesiace. Môžeš to ale nasadiť aj na čiare dotyku - dron odštartuje, preletí povedzme pol kilometra - kilometer - či desať - "v smere šípky na veku kontajneru", odistí sa a začne pátrať po vhodnom cieli...
Obrana proti nim je veľmi komplikovaná: je to malé (typická plocha cieľa pod pol metra), vysoko pohyblivé a hodne rýchle - cieľ vo výške ~10-15 metrov je pri rýchlosti ~30m/s prakticky nezasiahnuteľný bežnými ručnými zbraňami...
O čo ide? Ide o to, že zabitie nepriateľského bojovníka je celkom drahá záležitosť - dnes sa to odhaduje na cca 100 000 dolárov. "Toto" to zvládne desať krát lacnejšie.
riho - v dobe mieru máš pravdu, v dobe vojny nie.
On to není takový problém jak se zdá. Problém je hlavně v masové produkci. Většina dronů, používá elektrický motor. Ten je sice snadno dostupný a snadno ovladatelný, na druhou stranu je v nevýhodě ohledně poměru zdroj energie a jeho kapacita.
Dron s benzínovým motorem a 1l benzínu vydrží létat hodinu a možná i déle (vzhledem k hmotnosti). Zatímco 0,7 Kg baterie Dron neukrmí déle než 30 minut.
A to ani nemluvím o akceleraci a podobných věcech.
Na druhou stranu možná by nebylo nezajímavé použít metodu jako mají Diesel Elektrické lokomotivy, akumulátor, jako rezerva, benzín vyrábí elektřinu a ta se používá k pohonu.
http://www.josefnemec.cz | http://www.fototydenik.cz | Pro ty co by se chtěli projet po světě na neskutečnou foto dovolenou.
Už jste dnes udělali něco dobrého? Ne? Zkuste to tady: www.jednaparta.cz