Ohledně navádění, případně sběru dat, to není zase tak složité, kamera je za hubičku, GSM/GPS/WiFi modul jsou v cenách stovek korun. Počítač co to bude řídit je na tom obdobně. Senzory jsou taky celkem levná záležitost. Cena do 100 000 při vojenském využití není nereálná a to se bavíme o zařízení, které nemá zase tak moc kompromisů.
http://www.josefnemec.cz | http://www.fototydenik.cz | Pro ty co by se chtěli projet po světě na neskutečnou foto dovolenou.
Už jste dnes udělali něco dobrého? Ne? Zkuste to tady: www.jednaparta.cz
Páni,nechceli by ste náhodou tie Vaše lacné a jednoduché patenty predať Iránu? Ten už má prax v tých lacných riešeniach,ale tie riešenia majú jeden problém,.....,nefungujú.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=231&t=4686&start=38 a na tom vlákne je viac takých riešení,nájdú sa tam aj drony.
Len skúste odhadnúť koľko by Vás stálo:1.)nezarušiteľné ovládanie a komunikácia s dronom. 2.)nenarušitelné určovanie polohy(zarušené alebo "posunuté" alebo žiadne GPS).
Pri problémoch so spoľahlivosťou by ste mohli dopadnúť ako Britská armáda.
Upravil kenavf (31.03.2015 18:55:41)
Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)
Já si zase myslím, že "bojový ( kamikadze) dron" v přízemních výškách je realizovatelnou zbraní při dnešním stavu techniky.
Samozřejmě s výrazným omezením dostupu a dosahu. Cenově vychází ve srovnání s klasickým vojákem levně.
Vím, že nic nevím.
Dron schopný útoku proti jednotlivým vojákům
Aby vydržel v letu 48 hodin, bude potřebovat benzínový motor a řádově 48 litrů benzínu :-( to je dost na úkor velikosti - tj. takový dron by mohl mít např. 10m rozpětí.
Pokud to má být malé a levné, tak bych tu provozní dobu omezil na nějakých 8 hodin - což dává +- 8kg benzínu
+1kg bomba - raději bych ji odhodil 20m před cílem, než ten dron obětovat
- možná bude stačit 600g granát - něco jako http://cs.wikipedia.org/wiki/Gran%C3%A1t_F-1
+3kg motor - něco takového - http://www.jino.cz/mvvs-80-irs-sport-se … -9176.html (21000Kč)
Rozpoznávání terénu a překážek: to je problém, který bych rád řešil, ale dá se obejít přes GPS - tedy za předpokladu nerušení. Pokud vím kde jsem (GPS), tak mohu mít mapu prostoru - víceméně stačí výška terénu a jeho porostu udanou v bodech 5m od sebe vzdálených - potom bych měl být schopen létat tak, abych nevrazil do kopce a když vidím něco v kameře, tak to mohu promítnout na povrch a spočítat souřadnice cíle.
Rozpoznání techniky a lidí - to by asi chtělo termovizi (opravdu netuším, na kolik to přijde - ale asi už překročíme rozpočet 50000). Možná by mohlo stačit tohle - http://www.adafruit.com/products/1567
Určitě půjde detekovat pohyb ve sledovaném prostoru (kamera nebude statická, takže to nebude úplně jednoduché) a nebude ani 90% spolehlivost - tj. bude to útočit na zvířata a lidé budou schopni se před tím zamaskovat.
Univerzální ochrana před takovým dronem bude zalézt do lesa. Přes větve se dron nemá šanci trefit, pokud cíl uvidí (má kvalitní a drahou termovizi), tak může maximálně přivolat dělostřelce.
Jako obranná zbraň (proti dronům) se bude určitě používat brokovnice a rušička GPS a WIFI bude základní výbavou vojáka.
----
Shrnutí
a) 48hodin/1kg nálože/50000Kč/autonomní vyhledávání cílů - to asi dnes nepůjde.
b) 30minut/650g granát/50000Kč/FPV přenos obrazu a přímé řízení pilotem - to dnes jde. Lze zarušit a vyžaduje jednoho vojáka na ovládání (někdo jej musí krýt, protože je "slepý") a na obranu stačí brokovnice.
c) 8h/1kg nálože/200000Kč/autonomní hledání a ničení cíle - tohle by mohlo jít, nevýhodou budou velké rozměry a transportní náklady, obsluha s katapultem nebo gumicukem ... - může být zvýšená odolnost proti rušení, ale půjde to likvidovat MANPADem. Pokud to bude likvidovat úplně samo, tak se klidně může stát, že nahází 5 granátů na krtince, které minule na louce nebyly a poletí si pro novou munici.
Doba letu určuje velikost, čím delší, tím větší a roste i cena, nároky na obsluhu a dopravu.
Přesnost rozeznání cíle je dána kvalitou senzorů a jejich stabilizace - tlak na cenu.
Skutečné rozeznání cíle může mít až neuspokojivé výsledky - falešně pozitivní a falešně negativní a může velmi záležet na vnějších podmínkách (denní doba, oblačnost, vítr ...).
-----
Kenavf: 1) nezarušitelné ovládání - napadá mě jen přímá komunikace na přímou viditelnost laserovým paprskem a na kolik metrů by se to dalo zprovoznit amatérsky - to by asi bylo max 1km (náklady 5000Kč?), profesionálně netuším - ale RBS 70 (http://cs.wikipedia.org/wiki/Robotsystem_70) to zvládne na 8km.
Pro příjem signálu z dronu by asi bylo vhodné mít několik antén a přijímačů a přes SDR vyfiltrovat signály, které nepochází ze sledované oblasti (vím, že anténa A by měla signál dostat o 30ns dříve, než anténa B a mohu tedy na tomto základě provést zesílení signálu, který je na obou anténách posunut o 30ns - když přidám anténu C, tak potlačím celkem účinně signály z jiných zdrojů, pokud mi úplně nepřebudí vstupní AD převodníky)
2) nezarušitelné určení polohy - 20000Kč? za inerciální navigaci? nebo 10x více? V dobrých světelných podmínkách a nehomogenním prostředí by mohla stačit stabilizovaná kamera, mapa (ortofoto) a kompas, a výkonný HW + SW - ale budou místa, kde to nepojede (rozsáhlá pole, nekonečné lesy)
Upravil pks (31.03.2015 20:28:48)
Len skúste odhadnúť koľko by Vás stálo:1.)nezarušiteľné ovládanie a komunikácia s dronom. 2.)nenarušitelné určovanie polohy(zarušené alebo "posunuté" alebo žiadne GPS).
1.) Zarušené GPS je nereálné. Přesnost dostačující, dnes bys už mohl použít dual přijímač GPS/Glonass kde máš velkou jistotu, že aspoň jeden systém bude dostupný. Samozřejmě potřebuješ použít technologie odolné vůči mrazu. viz Stratocaching a zamrznutí GPS
1-2.) UAV nepotřebuješ vůbec ovládat, od vzletu pracuje zcela autonomně, předprogramuješ letovou trajektorii, sektor vyčkávání (letové koridory jsou známe a nemění se normálně), stroj bude létat po oválu ve vyčkávacím prostoru, při dobrém počasí (nesmí byt mraky na pozadí země) by šlo v případě dobrého softwaru automaticky detekovat dopraní letadlo vizuálně na cca 60-100km - dle kondenzační stopy, z toho získat i přibližný vektor, jakým směrem letadlo vůči UAV letí a vyletět na úpravu kurzu, než jej detekuje jednoduchá infrakamera na palubě a software začne upřesňovat a vypočítávat střetávací kurz - pokud bys měl opravdu sofistikovaný naváděcí a řídící software, dokázala by jej navést s přesností na metry - tedy na vstřícném kurzu.
Druhá možnost je využít pro přenos dat na UAV obyčejný GSM modul, kterým by si software mohl brát data na základě dat z veřejně dostupných sítí jako např flightradar a podobné (data se zpožděním max ~minuty s přesností na stovky metrů), GSM modulem bys mohl i přeprogramovat letovou trajektorie, popřípadě i dron ovládat. Tedy je to dostatečné pro orientační navigaci, přeprogramování trajektorie a "základní navedení" popřípadě předávání vektoru cíle zjištěných "elektrooptikou" a vlastní pozice na výkonnější výpočetní stroj, který by ti počítal optimální přiblížení a předával prostřednictvím GSM sítě na UAV už vypočítané souřadnice přiblížení + by to mohl korigovat právě s daty z veřejně dostupných zdrojů, jako flightradar a podobných, čímž by přibližovací navedení získalo daleko větší přesnost na velkou vzdálenost mimo dosah IR kamery.
Neporovnával bych to s Irenám a snahou vyvinout vojenské UAV, toto je jednoúčelový kamikadze stroj, bez nutnosti retranslace vizuálních dat na velké vzdálenosti atd,schopností znovupoužitelnosti. Samozřejmě takový koncept je na "jiném levelu" než malé drony z bakelitu, zde bys musel použít speciální materiály (což dnes ale zvládá kdejaká soukromá fabrika, kompozity na slušné úrovni), Potřeboval bys pohon, který by krátkodobě dovolil zvýšit rychlost na aspoň 200-300km/h při závěrečném navedení - kvůli silnému proudění v takových výškách, odolnost všech klíčových aparatur proti mrazu, což lze ale celkem jednoduše zajistit, vyhříváním od spalovacího motoru a odvodem spalin podél hermeticky uzavřených klíčových komponent v trupu.
---
Tím zde nechci dávat někomu návod, osobně mě takovéto představy fakt děsí. Tedy přesněji řečeno, co dnes umožňují moderní technologie v rukou psychopatů a teroristů. Jen se tím snažím naznačit, že dnes to zní jako sci-fi, za 10-20 let bych si tak jistý nebyl.
Nelze upírat svobodu nikomu, kdo má natolik vyspělé myšlení, že chápe její smysl a touží po tomto stavu. (I. Asimov)
vektoru cíle zjištěných "elektrooptikou" a vlastní pozice na výkonnější výpočetní stroj, který by ti počítal optimální přiblížení a předával prostřednictvím GSM sítě na UAV už vypočítané souřadnice přiblížení + by to mohl korigovat právě s daty z veřejně dostupných zdrojů, jako flightradar a podobných, čímž by přibližovací navedení získalo daleko větší přesnost na velkou vzdálenost mimo dosah IR kamery.
Neporovnával bych to s Irenám a snahou vyvinout vojenské UAV, toto je jednoúčelový kamikadze stroj, bez nutnosti retranslace vizuálních dat na velké vzdálenosti atd,schopností znovupoužitelnosti. Samozřejmě takový koncept je na "jiném levelu" než malé drony z bakelitu, zde bys musel použít speciální materiály (což dnes ale zvládá kdejaká soukromá fabrika, kompozity na slušné úrovni), Potřeboval bys pohon, který by krátkodobě dovolil zvýšit rychlost na aspoň 200-300km/h při závěrečném navedení - kvůli silnému proudění v takových výškách, odolnost všech klíčových aparatur proti mrazu, což lze ale celkem jednoduše zajistit, vyhříváním od spalovacího motoru a odvodem spalin podél hermeticky uzavřených klíčových komponent v trupu.
---
Tím zde nechci dávat někomu návod, osobně mě takovéto představy fakt děsí. Tedy přesněji řečeno, co dnes umožňují moderní technologie v rukou psychopatů a teroristů. Jen se tím snažím naznačit, že dnes to zní jako sci-fi, za 10-20 let bych si tak jistý nebyl.
GSM je ve velkých výškách problém, to už by se dalo spíš použít nějaké WiFi s velkým dosahem.
Při větší anténě může být použitelná i komunikace například na frekvenci 433 Mhz. Obecně lze navěsit na takové zařízení 2-3 komunikační kanály plus jeden předprogramovaný.
Zarušení lze řešit ukládáním souřadnic a výpočtem od poslední známé polohy.
Navíc ve velké výšce je zarušení GPS problém. Muselo by tam být něco jiného stejně vysoko co by rušilo. GPS rušičky jsou obecně povrchové (tvoří něco jako neviditelný deštník) s omezeným dosahem.
Ve velké výšce můžeme klidně spoléhat na elektronický kompas nikoliv na GPS. Trajektorie jde vypočítat stejně jako přibližná vzdálenost.
Výšku můžeme určit klasicky, tedy podle tlaku vzduchu.
Co je podle mě zásadnější, je v případě komunikace dobré šifrování aby to nešlo šlohnout. To je větší problém. Zarušení je spíš otázkou rušení obsluhy než samotného zařízení.
http://www.josefnemec.cz | http://www.fototydenik.cz | Pro ty co by se chtěli projet po světě na neskutečnou foto dovolenou.
Už jste dnes udělali něco dobrého? Ne? Zkuste to tady: www.jednaparta.cz
Jak dlouho bude potom trvat trvat vývoj zbraně proti dronům? Na vysoko letící dron naváděná raketa na zvuk motoru, či laser? Nebo čím takovou potvoru sestřelit? Brokovnice má omezený dosah.
K minidronu:
Nepožadujem od minidronu schopnosť 48 hodín poletovať, to je samozrejme nezmysel. Požadujem, aby jeho senzory a rádiostanice vydržali pracovať aspoň tých 24-48 hodín. Výdrž za letu bohato stačí pol hodina - požadujem dolet 15-25km, pri letovej rýchlosti 50km/h ("hliadkovanie") až 100-150km/h ("útočný manéver").
Dráhu odsledujem aj opticky, navigačnými kamerami - letovú výšku zhruba poznám z výškomeru, takže v pevne nastavenej kamere odsledujem pohyb "markantov" v obraze - tým získam ich uhlový pohyb a zo známej výšky aj pohyb dronu. Zvláda to včela s necelým milionom neurónov (ovocná muška vystačí so 100 000 neuronmi, mravec s 250 000, pavúky okolo pol miliona), tak prečo nie aj dron...
Vybavenie dronu: palubný počítač s letovými gyroskopmi a magnetickým kompasom, niekoľko kamier vrátane IR a multispektrálnych (napr. http://www.adafruit.com/products/1722), smerové a všesmerové mikrofóny (i pre ultrazvuk, účelom je detekcia a zameranie zvukov streľby), GPS sa hodí, wifi ako takú nepotrebujem (aspoň nie u všetkých dronov), potrebujem prímač na príjem povelových signálov diaľkovej aktivácie (v prípade míny môže byť súčasťou kontajneru, samotný dron ju potom nepotrebuje), hodí sa prímač - zameriavač rádiostaníc, výškomer barometrický hlavne na ustráženie maximálnej výšky letu (nepotrebujem lietať vyššie ako 500 metrov nad terénom, s nulovaním pri štarte) a laserový, ultrazvukový alebo oba na malé výšky, hodil by sa ultrazvukový sonar pre vyhýbanie sa prekážkam a detektor magnetických polí.
Predpokladané schopnosti: let do priestoru nasadenia (navigácia s udržaním smeru a diaľky letu), pristátie v teréne (schopnosť samostane si nájsť vhodný "plácek"na pristátie), štart v teréne, navigácia pri hliadkovaní v teréne (detekcia prekážok a vyhýbanie sa prekážkam), dodržiavanie priestoru nasadenia (aby sa "neodtúlal" nad vlastné jednotky), detekcia priblíženia osoby alebo techniky počas státia na zemi, detekcia osoby alebo techniky počas letu, zameranie a identifikácia cieľa, priblíženie k cieľu s vyhýbaním sa prekážkam a útok.
Les v tomto ponímaní predstavuje blokovú prakážku - preto predpokladám použitie EFP nálože, dron nelezie medzi stromy, ale útočí z diaľky (EFP proti obrnenej technike majú dosah cez 200 metrov, samozrejme s väčšími náložami).
Minidron v mojej predstave je skôr niečo ako quadruptera, než niečo ako lietadielko.
K "hliadkovému" dronu:
Stroj to musí byť tak či tak veľký - vzhľadom k požadovaným letový výkonom. Hlavnou navigačnou sústavou by mala byť inerciálna navigácia, na hliadkovanie GPS vlastne nepotrebuje, hodí sa na korekciu inerciálneho systému, takže rušiče GPS by mohol dokonca postupne vylúčiť. Ani pre vyhľadanie cieľov a navedenie do útoku GPS nepotrebuje, mal by mať vlastný radar, spúšťaný v nejakých intervaloch - kľudne postačí na sekundu každú minútu či dve. Diaľkové ovládanie sa automaticky vypína po štarte v nejakej vzdialenosti od základne a ďalej letí plne autonómne, bez možnosti ovládania zvonku, detto pri návrate - opustí operačný priestor, zaistí zbrane a vracia sa autonomne, diaľkové ovládanie sa spúšťa až pri dosiahnutí vlastného územia, podľa polohy a/lebo času.
Lidi neblázněte, v 10 km vanou větry , že by vám ty letadýlka s rychlostí 50 km za hodinu letěli 100 km zpátečkou.
Útok mini dronem na letadlo letící 900 km za hodinu v 10 km je totální blbost.
Pokud by jste chtěli použít dron jako nosič PLS budiž, ale musel by být náležitě velký s náležitým pohonem a vybavený náležitou elektronikou pro zaměření cíle a navedení rakety. A pokud by jste chtěli zaútočit samotným dronem , musel by být náležitě rychlý a HLAVNĚ VYBAVENÝ PŘESNÝM NAVÁDĚNÍM, radar , nebo něco podobného
Myslím že je to celé blbost se o tom vůbec bavit bez investice v milionech dolarů a to jsem hodně s cenou při zemi.
Upravil 1stCLJan (31.03.2015 22:58:17)
Reč tu ide o dvoch rôznych dronoch - jeden je Trabantov výškový dron pre blokovanie leteckej dopravy a druhý môj minidron proti pechote. Neslobodno si ich zamieňať.