Stránky 1
USA robí testy s hypersonickým pohonom Scramjet na lietajúcom aparáte Boeing X-51A Waverider
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-51
Rusi robili pokusy s hypersonickým pohonom Scramjet,pričom rýchlostí väčších ako 5Mach dosiahli už v roku 1991 so zariadením Cholod https://cs.wikipedia.org/wiki/Cholod .
Sú to porovnateľné veci alebo je to úplne iná kategoria?
Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)
"Cholod" bol vodíkový náporový motor bez "reálneho ťahu", ťah dosahoval len okolo 250-300 kgf (2,5-3kN - letový raketový motor rakety 5V28 má maximálny ťah okolo 13300kp - 133kN a "letový" 10000kp - 100kN ) - cieľom výskumu bolo predovšetkým hypersonické prúdenie vo vstupnom kanále a v nadzvukovej spalovacej komore. Pre každý experimentálny let mal motor mierne odlišnú konštrukciu, upravovanú podľa predošlých výsledkov.
Diagram ukazuje, že počas testu (začína v bode maximálnej rýchlosti) rýchlosť aparátu klesala - ťah motoru Cholod teda nepostačoval na udržanie dosiahnutej rýchlosti. Čož je celkom pochopiteľné, keď si uvedomíme, že motor E-57 za sebou "ťahal" celý letový stupeň rakety, na ktorej bol umiestnený, s ani nie 1/40 ťahu (~2,2-2,3%) letového motoru rakety.
Raketa 5V28 systému S-200 pre experimenty Cholod
Experimenty "Chlad" ("Холод") s hypersonickými náporovými motormi E-57 na tekutý vodík a nadzvukovým spaľovaním prebiehali od roku 1991, vývoj s rôznou intenzitou už od roku 1978
- 27.11.1991 bola dosiahnutá rýchlosť Mach 6 vo výške 35km,
- 17.11.1992 bola dosiahnutá rýchlosť 1535m/s (Mach 5,35) vo výške 22,4km a doba práce 41,5sec - experiment prebiehal v spolupráci s Kazachstanom a francúzkym centrom ONERA, s motorom rozpracovaným v CIAM a KB "Sojuz" .
- 1.3.1995 bola dosiahnutá rýchlosť 1712m/s (Мach 5,8) vo výške 30km
Experimenty "Холод-2" - použitá bola posledná verzia motoru 58L konštrukcie KBChA a CIAM, ktoreho vývoj začal zhruba v roku 1994
- 1.9.1997 bola dosiahnutá rýchlosť 1832m/s (Mach 6,2) vo výške 33km a doba práce dosiahla 77 sec, teplota v spalovacej komore dosiahla 3300k.
- 12.2.1998 bola dosiahnutá rýchlosť 1850m/s (Mach 6,5) vo výške 27,1km
Letová rýchlosť štandardných rakiet 5V28 systému S-200 je uvádzaná 1400m/s - všetky experimentálne rakety 5V28 pri experimentoch Cholod a Cholod-2 teda lietali rýchlejšie ako "štandardné" rakety S-200, čož je dané jednak voľbou trajektórie a v posledných experimentoch aj úpravou rakiet.
Diagram rýchlosť-výška som k posledným testom nenašiel - je ale možné, že si zostava počas práce motoru udržala rýchlosť, alebo dokonca akcelerovala.
Upravená raketa 5V28 systému S-200 pre expermenty Cholod-2 (zmenšené krídlo atď.)
1 - úsek No 1 - hyperzvukový motor Cholod-2
2 - úsek No 2 - nádrž s tekutým kyslíkom
3 - úsek No 3a - zásobovanie palivom a vysokotlaká nádrž s dusíkom
4 - úsek No 3b - riadiaca aparatúra rakety a palubný zdroj
5 - nádrž paliva pre palubný zdroj
6 - nádrž paliva a štandardný raketový motor rakety 5V28
7 - zmenšené krídlo rakety 5V28
8 - kormidlá
9 - štartovacie motory na TPH
X-51A dokáže počas práce motoru SCRAMJET akcelerovať...
Ekvivalentom k X-51A je skôr IGLA a vyvíjaná strela Brahmos 2 / 3M22 Cirkon (ktorá má zrejme problémy - zdroj referuje o troch neúspešných pokusoch) - http://www.testpilot.ru/russia/tsiam/igla/igla.htm a http://www.testpilot.ru/russia/tsiam/igla/igla.htm ; http://militaryrussia.ru/blog/topic-688.html
Stránky 1