Článok Denisa Fedutinova o aktuálnom stave a vývoji v oblasti bezpilotných prostriedkov v ruskom vojensko-priemyslovom komplexe.
http://www.vedomosti.ru/business/blogs/ … ruet-niokr
Veľmi stručný výcuc:
1, Čo sa týka "Forpostov", čo sú vlastne izraelské Searcher Mk.II vyrábané v licencii v závode UZGA v Jekaterinburgu, sú informácie že Rusko chce kúpiť ďalších 50 kompletov s dokopy 150 lietadlami. Okrem toho v UZGA sa pripravuje hĺbková modernizácia Forpostu s tým že chcú minimalizovať izraelskú avioniku a zvýšiť vzletovku zo 436 kg na cca 500 kg.
2, Koncom roka 2015 sa objavili informácie o projekte "Korzár" pripravovaného v KB Luč. Má ísť o stroj s hmotnosťou cca 200 kg zameraný primárne na aerorozviedku a monitorovanie dôležitej infraštruktúry. Luč by chcel rozbehnúť výrobu v priebehu budúceho roka.
UAV Korzár
3, V kategórii UAV s dlhou letovou výdržou a strednými letovými výškami (tzv. MALE) sa v Rusku pracuje na dvoch projektoch. Prvý je cca 1,2 tonový UAV s payloadom 300 kg a výdržou 24 hod. Na tomto projekte sa pracuje už od roku 2011 a zrejme prechádzal a prechádza problémami. Tento rok sa ale objavili správy že v Žukovskom mal zahájiť letové testy.
Druhý projekt je už skutočne ťažký úderný dron s označením Altair. Pracuje na ňom KB Simonova. Ide o skutočne velké lietadlo s rozpätím krídiel úctyhodných 30 m (ako B737), letová výdrž 48 hodín, dostup do 15 km, a dolet 10 000 km. V júli/auguste 2016 mal začať letové skúšky v Kazani. Osobne ako problém vidím jeho motory - 2x RED A03, čo sú nemecké letecké dieselové motory, ale čo som zachytil, tak Rusi sa aktivizujú aj vo výrobe a konštrukcii vlastných piestových leteckých motorov, tak snáď to dopracujú v ďalších rokoch.
UCAV Altair
4, Suchoj a Mig by mali spoločne pracovať na niečom ako opajcnutý X-47. Zatiaľ je však celý projekt asi v plienkach. Osobne si myslím že výraznejšie sa to pohne po úplnom dokončení avioniky pre T-50 a nazbieraní skúseností s ich prevádzkou a tiež na budúci motor.
5, CAGI a Maysiščev spolupracujú na vývoji prieskumného dronu pre veľké výšky s pracovným označením Obzor 1. Mal by to teda byť niečo ako global hawk v ruskej verzii. V tomto roku mali začať so stavbou technologického demonštrátora.
Ďalším veľmi zaujímavým projektom výškového prieskumného UAV je "Sova" od spoločnosti Tiber. Je to UAV s hmotnosťou cca 12 kg a rozpätím krídel 9 metrov. Pohon je elektromotor a zdroj energie solárne panely na krídlach. V júli tento 9 metrový prototyp úspešne ukončil letové skúšky. Druhý prototyp s rozpätím už 28 metrov má začať letové skúšky tento mesiac. Primárne by mal slúžiť pre monitorovanie rozlahlých oblastí Arktídy a Ďalekého východu a zároveň ako komunikačný prenosový uzol (pre tento účel v Rusku dosť intenzívne skúšajú aj aerostaty).
UAV Sova
Na vzducholode v ruskem pojeti jsem zvedavej. Na zapade se ukazuje, ze je mozne postavit smysluplnou platformu pro monitorovani/retlanslaci/dopravu a rusove vzdy dokazali nachazet velmi zajima cesticky, jak dosahnout cile.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise.
Michal Jankovec clen rady CT
Balóny... Videl som pár fotiek a video, hlavne zaujímavé konštrukcie "manipulačného" a "kotviaceho" vozidla na podvozku MAZ (podobný ako pre R-17/SCUD alebo S-300P) - jedno malo na sebe otočnú a sklopnú konštrukciu tvaru Y dlhú/vysokú možno 15 metrov s rozpätím tak asi 7-8 metrov, malo na sebe navešané cisterny (podľa komentátora na 15 ton vody - povedal 15 kubíkov) a neobvykle široké oporné "nohy", a druhé vozidlo malo navijáky s niekoľkými kilometrami kotviaceho lana a prenosového/napájacieho káblu - laná a káble boli vyvedené cez ten Y-držiak.
Vypúšťali z toho pomerne veľký upútaný balón (taký "vzducholoďoidný", väčší než oba MAZy), reportér tam povedal, že "pracovnú výšku" dosiahne balón asi za hodinu.
Testujú a vyrábajú aj iné...
Vega-4 - Objem 3000m3, dostup 3000 metrov, nosnosť 300kg, vytrvalosť najmenej 15 dní
ďalšie video - na konci aj iný typ balonu
http://www.ntv.ru/video/211021/
balon "Peresvet"
Balón PUMA pre "zahraničného zákazníka" (rok 2011) - nosnosť >2 tony, vytrvalosť >30 dní
Dron - vzducholoď DP-29
Малоразмерный дистанционный пилотируемый автоматический ДИРИЖАБЛЬ ДП-29
(malorozmerná diaľkovo pilotovaná automatická vzducholoď DP-29)
Dostup ~ 300-500m, vytrvalosť ~1 hodina, nosnosť ~ 5kg, maximálna rýchlosť 15m/s = 90km/h
Myslím, že to náhoda nebude
Iste, radary niesť môžu, ale treba počítať s tým, že na treba hodne veľké balony, s nosnosťou aspoň okolo pol tony, skôr až tak ku dvom tonám. A hodia sa potom nielen proti stealth, ale napríklad aj proti strelám s plochou dráhou letu a iným podobným cieľom v malých a prízemných výškach, i na sledovanie pozemných a námorných cieľov.
Zobrané "kolem a kolem", takýto upútaný balón so slušným rádiolokátorom na palube môže fungovať skoro ako AWACS. Výkonmi sa "skutočnému AWACSu" samozrejme nevyrovná, ale zasa môže nad určitou lokalitou poletovať nepretržite celé týždne pri prakticky nulových prevádzkových nákladoch a takmer srandovných obstarávacích nákladoch v porovnaní s lietadlom (je treba ale počítať, že po roku vo vzduchu, skôr už po pol roku, bude balón "na odpis" a treba kúpiť nový).
Zato z výšky 3-4km zabezpečí veľmi dobrý prehľad o dianí v okruhu 50-100km, na mori kľudne do cca 150-200km.
Alchy prečo by bol tak skoro na odpis? Ja si to predstavujem ako balón priviazaný pevne k zemi. Napájanie/komunikácia po kábly resp. optike zo zeme. S podvesenou výstrojou (nejaký odlahčený celokruhový radar). Čo by sa na ňom malo opotrebovávať tak rýchlo, že za pol roka je na odpis? Jediný problém by som videl v orientácii radaru kedže ten balón by sa určite vo vetre rôzne pohyboval, ale to by sa dalo riešiť softvérovo orientáciou od nejakého statického radarového cieľa so známymi súradnicami.
Tkanina balonu je pomerne jemná, pretože musí byť ľahká, a vo výške je vystavená slnečnému žiareniu, mrazu, vode a iným poveternostným vplyvom po veľmi dlhú dobu - jedna misia balonu trvá až niekoľko desiatok dní. Pritom musí zostať dostatočne plynostesná pre vodík alebo často i pre helium.