Nevím proč řešíte pořád AC-130 je to unikátní stroj, ale myslím, že trochu přeceňujete jeho význam. Je to jen o taktice nasazení, jeden AC-130 v klidu nahradí na bojišti dvě houfnice dělostřelectva po celé délce fronty, s dělostřeleckým návodčím ala UAV. AC-130 je na moderním bojišti k nepoužití, pro efektivní nasazení (dálkový dosah) pozorovacích senzorů musí operovat ve větších až velkých výškách nad pozicemi nepřítele nebo podél fronty (dál než k frontě se nedostane, proto tvrdím, že jej dokáží nahradit houfnice rozmístěné podél fronty s UAV průzkumem a to daleko efektivněji - vzhledem k počtům), tedy byla by to otázka pár minut než jej sejme nepřátelská PVO či stíhači i ve velkých vzdálenostech od fronty. Do asymetrického konfliktu je to zajímavý prostředek, který smysl má - ale nemá smysl jeho nasazení přeceňovat, jelikož rusové ani SAA nic takového nemá, tak nevím proč se skrz to, tady pořád hádáte.
Dve houfnice a pruzkumny UAV urcite nenahradi jednu AC-130, a po cele delce fronty. Hlavni problem tech houfnic je presnost. Lita jim to cirka 100-200m nez je zamysleny cil, dle vzdalenosti na jakou vedou palbu, takze tam vyprazdnis i nekolik desitek granatu nez vubec dostatecne zasahnes to co chces. A jak tam dopadnou prvni granaty a jedna se o zivou silu a netrefi, tak ta tam stat nebude ale rozprchne se do ukrytu. Prvni zasahy delaji nejvetsi ztraty. AC-130 muze zasahovat klidne i na prvni ranu, vede primou palbu. Muze doslova zamerovat jednotlivce. Vsimni si ze ve videu, ktere sem postoval na ten gunship nijak nereaguji, dokud to tam nezacne padat. Temer urcite to jsou operace v noci, protoze tak je AC 130 vede z duvodu vetsi bezpecnosti, tedy nevidi je, ale je taky nejspise neslysi!
Argumentuji proc je tak vhodny do asymetrickeho bojiste, ne do jineho. Ze je v RF nemaji, vime. Jenze uz sem tady psal jakych se za poslednich 30 let SSSR/RF ucastnil konfliktu. Takze je to na zamysleni s prihlednutim mozneho vyvoje radikalismu ve stredni Asii.
Není důležité co kdo říká, ale co dělá.
S lietadlom je problém - nič tak "obstarožné" ako C-130 už rusi pár desaťročí nerobia. Výroba An-12, ktorý je viacmenej súčasníkom C-130, skončila už v roku 1973 a bol nahradený prúdovým typom Il-76, čiastočne An-72 a ľahšie An-24/26, ktorých výroba však tiež skončila ešte v 80. rokoch.
Takže prakticky nič vhodné na prestavbu na gunship v štýle AC-130 rusi v súčasnosti nemajú.
S výzbrojou by naopak žiadny problém nebol.
- kanony kalibru 30mm (menšie nebudem uvažovať, požadujem dostrel na úrovni ~4000-5000 metrov)
- - jednohlavňový 2A46
- - jednohlavňový NN-30 (námorný, revolverový, vodou chladený, používa sa v dvojmontáži vo veži AK-230
- - šesťhlavňové 6К30ГШ, a varianty,
- - dvojhlavňové 9-А-623, 2A38 a ich varianty
kanony kalibru 57mm
- - A-220
zbrane kalibru 82mm
- - 2B9 Vasilok
zbrane kalibru 120mm
- - zbrane 2A60 (Nona), 2A80 (Vena/Chosta)
zbrane kalibru 122mm - až príliš výkonné na montáž do lietadla
- - 2A31 (Gvozdika), 2A18 (D-30)
Výstroj - prakticky všetko, čo sa používa na bojových lietadlách - rádiolokačné a IR rušiče, klamné ciele, výstražné prímače a detektory...
Čo by museli urobiť kompletne znovu je systém zamerovania (hlavne kvôli "atypickej" bočnej paľbe) a systém riadenia paľby.
A co třeba An-3? Unese to skoro 2 tuny, dostup 4400m - to je ještě v dosahu MANPADů :-(
Nějaký 30mm kanon to asi unese, dá se počítat s tím, že se střílí z kopce a tak účinný dostřel roste.
Pro větší ráži bych uvažoval o bezzákluzovém dělu, aby se to nerozpadlo ve vzduchu od zpětného rázu.
Není potřeba ani střele udělovat velkou rychlost, stačí ji jen vyplivnout.
Možná by stačil minomet - něco jako 2B9 Vasilek, munice může být redukovaná.
Asi bych si dokázal představit v této roli i Be-200 - když unese 12 tun vody, tak munici unese také.
Nemusí to být nutně vrtulové letadlo.
A čo tak Su-80 https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-80
Vo verzii Su-80PT pre ruskú pohraničnú službu už dokonca funguje ako malý gunship.
Upravil nine_mike (07.12.2015 23:36:08)
Jednomotorák rozhodne nie, už dvojmotorový stroj je na pováženie ohľadom spoľahlivosti a odolnosti voči paľbe zo zeme.
S ohľadom na spätný ráz zbraní to musí byť stroj s nosnosťou minimálne 5-8 ton, ľahší pri bočnej paľbe veľmi trpí rázmi.
Ďalšia vec - tie zbrane musia mať nejaké lafety pre bočnú paľbu, zásobníky atď. Čiže nestačí počítať hmotnosť samotnej zbrane a munície, ale treba to násobiť ešte tromi alebo štyrmi. U AC-130 predstavuje hmotnosť bojového vybavenia okolo 20-22 ton, pritom samotná výzbroj len okolo troch ton (40mm Bofors v tahanej verzii necelé dve tony, 105mm hufnica M102v ťahanej verzii necelé 1,5 tony), čiže pomer je až 1:7 (vrátane munície)
Pánové ono je třeba si přiznat že AC-130, je poměrně starý koncept. Který reálně nic moc neřeší. Vypadá dobře ve hrách a na videu.
Jeho nasazení ve skutečném konfliktu (ne v kmenových válkách) je minimální.
Rusko takové letadlo nepotřebuje, protože tam kde by ho použilo, je jednodušší použít třeba dělostřelectvo (raketomety). Při použití naváděné munice, je to za hubičku, přesnost minimálně obdobná a nemáte v ohrožení posádku letadla.
Je to otázka doktríny. USA už víc jak 100 let vedou války proti někomu kdo je technologicky pozadu. Tam taková technika funguje. Na Evropském bojišti by to letadlo nemělo dlouhou životnost.
http://www.josefnemec.cz | http://www.fototydenik.cz | Pro ty co by se chtěli projet po světě na neskutečnou foto dovolenou.
Už jste dnes udělali něco dobrého? Ne? Zkuste to tady: www.jednaparta.cz
AC-130 - mě ten koncept připadá geniální.
Je sice vhodný jen pro asymetrické konflikty, ale pokud Rusko reálně v takových konfliktech bojuje (Sýrie, Čečensko, budoucí konflikty proti IS v postsovětských republikách), tak nemá smysl strkat hlavu do písku a říkat "my to nepotřebujeme a vůbec by nám to nepomohlo". I na Evropském bojišti se konflikt může dostat do stavu, kdy PVO s dosahem >4km je potlačena a nasazení je možné.
Dělostřelectvo všechno nevyřeší - po salvě by se mělo přemístit, aby to neschytalo - tj. nelze bezpečně pokračovat v útoku. Přesnost nemusí být velká a doba od výstřelu po dopad je také mnohem větší - fyziku nelze ošidit. Spřažení obrazu z pozorovatelského UAV s reálnou mapou terénu a napojení na dělostřelecký počítač baterie také nemusí být snadné a nejsem si jist, zda je uspokojivě vyřešeno. Ještě jsem neviděl, že by operátor UAV klikal na obraz a po nějaké prodlevě se tam ukázal zásah včetně oprav střelby podle předchozích dopadů.
Zatím je nějaké automatické řízení palby součástí předpokládám jen samohybných děl. Ta jsou těžká, drahá a jejich doprava do prostoru nasazení může být komplikovaná. Letadlo lze nasadit ale velmi rychle a může třeba podporovat výsadkové jednotky - které např. mohou skrytě vyřadit PVO a potom se udržet na místě s podporou ze vzduchu.
Mě by se líbilo zavést automatický systém řízení palby k taženým dělům - prostě by tam počítač nastavil náměr a odměr a ve vhodný okamžik vystřelil. Ještě by se muselo zapracovat na urychlení procesu sbalení děla a automatickém připojení k doprovodnému náklaďáku - nějakým navijákem s lanem. To by potom zvládli obsluhovat (rozvinutí a nabíjení) i mobilizovaní vojáci.
AC-130 má mnohem jednodušší úlohu k míření. Střelba je přímá a z kopce. Navíc by takové letadlo mohlo být i bezpilotní nebo s minimální posádkou - pilot+střelec. Výhodou je, že pořád má cíl na mušce a nemusí dělat nálet.
Naváděná munice je dnes(včera?) astronomicky drahá, armády se musí vejít do rozpočtu - pokud ne, tak je to cesta k ekonomické porážce.
Pokud bude letadlo vybaveno automatickým nabíjením, tak může střílet např. i z 8km a vyhne se MANPADům i v hornatých oblastech (nabíječi v AC-130 pracují v nepřetlakovém prostoru). Pokud je potlačena PVO, tak může AC-130 zlikvidovat libovolný tank na bojišti a to ještě velmi levně, mělo by šanci i na jedoucí tank, což je pro pozemní dělostřelectvo těžká úloha.
Upravil pks (08.12.2015 09:14:11)
On ten koncept není špatný, ale jen v prostředí, kde není alespoň trochu slušná PVO - což je dnes naprosto běžná věc u každé trochu vybavenější armády. Pak už jde jen o "střílení kachen"...
Upravil petrp (08.12.2015 09:26:11)
Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz