AK - Aktuální konflikty

Konflikt na UkrajiněSýrieIrákJemenAfghánistán • Aktuální konflikty a války po celém světě.
  • Přihlášen jako bacil
  • Poslední návštěva: Dnes 03:50:38
  • Schránka je zaplněna z 2%

#11 11.06.2016 11:39:56

Alchymista
Globální moderátor
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 4.239

Re: RF 6 generace stíhacích letadel

Ak chceš využiť všetky, alebo aspoň väčšinu možností, ktoré ti poskytne bezpilotná varianta, musíš výrazne zosilniť celú konštrukciu - pilotované lietadlá sú počítané na preťaženia do 12G, pretože aj so všetkými prostriedkami ochrany a výcvikom pilot neznesie viac ako 8-9G a "práceschopný" je tak do preťaženia 6-7G. Bezpilotný stroj by mal znášať preťaženia aspoň 20-25G, môžno až do 30G - to by mu okrem iného umožnilo pri protiraketovom manévri uniknúť prakticky všetkým súčasný protilietadlovým raketám.
Lenže to vyžaduje podstatné, X-násobné zosilnenie celej konštrukcie stroja.  A celkom podstatný nárast hmotnosti konštrukcie. Čiže úvaha o ušetrenej hmotnosti "vybavenia pre pilota" je dosť sporná - ano ušetrí sa tona, ale na zosilnenie konštrukcie, aby sa využil potenciál bezpilotnej varianty padne viac.

#12 11.06.2016 14:55:18

Tomas BB SK
Specialista
Registrován: 19.08.2015
Příspěvky: 1.206

Re: RF 6 generace stíhacích letadel

Alchymista napsal:

Ak chceš využiť všetky, alebo aspoň väčšinu možností, ktoré ti poskytne bezpilotná varianta, musíš výrazne zosilniť celú konštrukciu - pilotované lietadlá sú počítané na preťaženia do 12G, pretože aj so všetkými prostriedkami ochrany a výcvikom pilot neznesie viac ako 8-9G a "práceschopný" je tak do preťaženia 6-7G. Bezpilotný stroj by mal znášať preťaženia aspoň 20-25G, môžno až do 30G - to by mu okrem iného umožnilo pri protiraketovom manévri uniknúť prakticky všetkým súčasný protilietadlovým raketám.
Lenže to vyžaduje podstatné, X-násobné zosilnenie celej konštrukcie stroja.  A celkom podstatný nárast hmotnosti konštrukcie. Čiže úvaha o ušetrenej hmotnosti "vybavenia pre pilota" je dosť sporná - ano ušetrí sa tona, ale na zosilnenie konštrukcie, aby sa využil potenciál bezpilotnej varianty padne viac.

ved ale prave o to ide ... "obetovat" ludsku posadku a ziskat paramtre ktore s clovekom na palube nepripadaju v uvahu...


nosce te ipsum

#13 11.06.2016 15:38:18

polite
Specialista
Místo: Dubnica nad Váhom
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 2.748

Re: RF 6 generace stíhacích letadel

Ale dnes a este par rokov to nepojde, teda kvoli naladeniu systemov a zaroven kvoli udrzaniu si bojaschopnosti v realnom case je treba budovat ,, hybridné,, lietadla, kde sa pravomoci budu postupne odovzdavat stroju. Skokovo to asi nejde, teda pokial na to nebudu extremne vysoke naklady. Mozno ak by sa spojili staty NATO, alebo RF s Cinou, tak by to slo. Ale tuto technologiu chce mat kazdy stat len a len svoju. Takze to pojde pomaly. A az ked bude system v podstate autonomny tak sa prejde k cistej bezpilotnej verzii bez ludskej posadky a teda aj s novou konstrukciou draka.

Upravil polite (11.06.2016 15:41:33)


Chcel by som byt Stalinom, nie preto aby som bol ako on, len by som chcel vediet, ci sa dalo konat inak....

#14 11.06.2016 17:46:56

pks
Přispěvatel
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 178

Re: RF 6 generace stíhacích letadel

Pojďme si probrat, co od stíhacího UAV čekáme.

Doletí do cílového prostoru, identifikuje cíl a buď zaútočí raketou nebo hlavňovou výzbrojí nebo v kritické situaci provede taran.
- doletět do cílového prostoru není problém - pokud to není v přízemních výškách (potom je to řešitelný problém).
- identifikace cíle:
   - najde jej na obloze a vyfotí, siluetu rozebere a určí 3D orientaci podle významných bodů (příď, konce křídel, SOP, VOP) a porovná se siluetami 3D modelů známých letadel ve stejném postavení a výsledkem bude seznam možných letadel s vypočtenou pravděpodobností;
   - pokud cíl vypadá bezpečně (podle typu), tak se přiblíží více a zkusí přečíst imatrikulační značku (+barevné schema) a porovná s databází strojů, které byly před startem nahrány a zahrnují všechny známé letové plány v oblasti + výskyty letadel na letištích, které by teoreticky mohly do oblasti dolétnout
   - ve všech fázích může komunikovat se základnou, pokud je to možné (rušení, porucha, zrušena základna útokem) a konzultovat další postup
  - identifikace cíle nemusí být tak kvalitní a rychlá, jako pilotem - ten může prostě tečku na obloze odhalit rychleji a může se stát, že než kamera zapne zoom, tak už bude cíl v mracích, nebo že pilot pozná i stoj i jen z části vykouknuté z mraků.
  - odpal střel je z pohledu UAV jednoduchý. Jen je otázka, jestli bude dostatečně bezpečný a koho zavřou/pověsí, když dojde k omylu. Vidím tu velký "morální blok" nechat stroj rozhodnout o životě a smrti. Určitě se ale najdou lidé, kteří do toho půjdou - obzvláště, když jim jinak poteče do bot. Pokud UAV bezpečně identifikuje jiný bezpilotní stroj (včetně balistických raket a střel s plochou dráhou letu), tak může samo stisknout spoušť mnohem snadněji. Stejně tak pokud bude vzdušný prostor v dané oblasti uzavřen (doufám, že tam nebudou nějací vtipálci, kteří podvrhnou signál satelitních navigací a stroj si tak na mezinárodním letištěm začne myslet, že hlídá Kreml a všechno musí sestřelit).

Problém by byl komunikovat nějak "posunky" s pilotem zbloudilého letadla, se kterým se nedaří navázat rádiové spojení. Určitě se může na trupu rozsvítit display s "FOLLOW ME" a tomu by snad cizí pilot mohl rozumět.

Létat tak, aby nedošlo k nehodě, to by ta stíhačka měla zvládnout. Pokud má výškovou mapu terénu a ví v každém okamžiku, kde je. Pokud má přehled o všech letadlech v cílovém prostoru - vlastních i civilních (sekundární radar) - tak je schopna se vyhnout srážce stejně jako se vyhnout vírům za letícím letadlem a vlastním letem neohrozit nikoho jiného.

Trochu bude problém komunikace s řídící věží, určitě ale půjde vyvinout protokol pro předání std pokynů.

Problém vidím v situaci, kdy se něco podělá. Počítač může mít připraveny reakce na standardní poruchy - nejde vysunout podvozek, nejede motor, roste jeho teplota, GPS se odlišuje od inerciální navigace, rychloměr ukazuje nesmysly ... Může ale slepě věřit svým čidlům bez možnosti si vážnost situace ověřit jinak. Může "propadnout panice" nebo se zacyklit, kdy řešení první chyby vyvolá chybu druhou, jejímž řešením opět nastane první chyba.

Jít cestou, že na zemi bude pilot a ten bude toto UAV řídit, tak to je sice také možnost, ale ty výsledky budou jednak zatíženy spožděním a jednak bude mít pilot mnohem méně informací (rozlišení), než kdyby seděl v kokpitu. Přenášení obrazu ve velkém rozlišení o 360 stupňovém okolí stroje bude vyžadovat velmi "tlustou linku" a tak bude toto spojení primárním terčem útoku.

#15 11.06.2016 21:48:26

kenavf
Specialista
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 1.932

Re: RF 6 generace stíhacích letadel

Už sme to tu preberali.V súčastnosti sa už po cestách pohybujú desiatky autonómnych aut ktoré dokážu vyhodnocovať okolitú situáciu a bezpečne šoférovať auto v bežnej a menej bežnej dopravnej situácii.Schopnosť aplikácie týchto princípov do lietadla je len otázka času,skôr to vidím len na to morálne hladisko.V dnešnej dobe pilot viacej lieta podľa prístrojov(vzdušný súboj) a aj protizemný boj je len otázka času,senzorov a vyhodnotenia situácie s vysokou pravdepodobnosťou istoty.Schopnosť autonomneho bojového stroja je teraz už len o výpočtovej kapacite a algoritmoch.Všetky moderné lietadlá teraz používajú Fly by wire,takže stačí niekde zapojiť konektor od riadiacej jednotky a lietadlo dokáže letieť samé,bez toho aby bolo nutné robiť mechanické úpravy do ovládania.
Otázka je len u tých parametrov ako hypersonický pohon,energetické zbrane,..
Tá prítomnosť pilota samozrejme má vplyv na tie G-čka a manévrovacie schopnosti ale znova pripomínam že v pôvodných definíciách 5.generácia bolo supercruise ale USA to tam kvôli F-35 už nedávajú.


Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)

Rychlá odpověď

Zadání zprávy k odeslání

Zápatí

Založeno na FluxBB