Zkušební verze ruského bojového letounu šesté generace vykoná první let do roku 2025, informoval ředitel administrativy programů vojenského letectva Sjednocené letecké korporace (OAK) Vladimir Michajlov.
„Bude hypersonický s rychlostí několik Machů, jednomístný, pro protivníka neviditelný, super-manévrovatelný, víceúčelový, vyrobený bude z kompozitních materiálů. Letoun bude mít kabinu, přičemž bude schopný létat jak s pilotem, tak i bez něj. To znamená, že v sobě sjednotí pilotovanou a bezpilotní variantu," řekl představitel OAK.
http://cz.sputniknews.com/svet/20160610 … z4BB9RL5FO
Upravil QVAK (10.06.2016 13:29:00)
nine_mike: řešit to výhradně bezpilotně, pokud nemají odladěný software do stíhacího UAV, by bylo riskantní.
Také by to naznačilo vojenským pilotům, že jejich éra končí a nemá smysl si toto povolání volit - a na to je trochu brzy.
Upravil pks (10.06.2016 21:22:24)
OK, ale prítomnosť pilota ťa núti robiť v konštrukcii nesmierne kompromisy oproti skutočne bezpilotnému stroju. Už len hmotnosť všetkých zobrazovacích jednotiek, ovládačov a kabeláže do kokpitu ti pridáva tony na hmotnosti a rozmeroch. Keby si tú hmotnosť mohol zrušiť alebo premeniť na senzorickú výbavu alebo niečo iné, získaš obrovskú výhodu. Takéto lietadlo bude len veľmi ťažko schopné čeliť bezpilotným stíhačom.
To je vsechno pravda, ale dokud nemas dokonale fungujici system pro UAV uz dnes, tak proste musis dnes postavit letadlo ovladane pilotem. Moznost ovladani pocitacem ti vahu a prostorovou narocnost uz nezvedne (takze to teoreticky pujde pridat do ted navrhovaneho stroje) a se soucasnou urovni vyvoje tam s tim pilotem musis pocitat. To, ze za 15 let uz dostanes plne schopnej system pro bojovej bezposadkovej stroj, dneska nic neznamena, protoze na te 6. generaci musis zacit pracovat uz ted. Jinak ti utece spousta casu v oboru, kde se kazdej skluz sakra tresta. Plne autonomi stroj bude prelom minimalne jako F-22 a podivej se, jak dlouho F-22 staveli. Ano, vysledna podoba bez pilota by byla jina, ale tu generaci preskocit dneska nejde, protoze to jeste neumime. Nejdal v programovani spoluprace senzoru a vlastne vseho jsou USA s F-35 a podivej se, jakej je s tim problem. A to do toho nemotaji autonomni pilotaz a rozhodovani v boji.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise.
Michal Jankovec clen rady CT
kozlus chápem čo chceš povedať, ale potom to nie je lietadlo 6. generácie. DARPA resp. organizácie pod jej vedením, riešia túto časť vývoja prestavbou súčasných stíhačiek na bezpilotné varianty, ale výsledný produkt určite neplánujú vo variante s miestom pre pilota.
kozlus chápem čo chceš povedať, ale potom to nie je lietadlo 6. generácie. DARPA resp. organizácie pod jej vedením, riešia túto časť vývoja prestavbou súčasných stíhačiek na bezpilotné varianty, ale výsledný produkt určite neplánujú vo variante s miestom pre pilota.
A kde je napísané že lietadlo 6. generácie musí byť(resp. bude) striktne bez pilota.Zatial to síce encyklopédie uvádzajú,ale Američani tiež aby dostali F-35 do kategorie 5.generácie tak vyškrtli zo svojej definície schopnosť supercruise.
Priestor pilota môže byť v budúcnosti využitý ako pridavná nádrž.
Ako medzistupeň vytvoria lietadlo s pilotom(genérácia 6-)(šesť mínus) a až odladia všetky softwary a hardwary tak vypustia kabínu a vložia nádrž.Na aerodynamickú koncepciu by to nemuselo mať až taký zásadný vplyv,pretože radar s radomom tam asi bude(a až za ním je kabína),šírka a výška trupu je dosť definovaná motormi.
Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)
U bezpilotného prostriedku môžeš voliť aj "šialené konfigurácie" - napríklad aj také, ktoré štartujú a pristávajú v polohe "hore bruchom", pretože niektoré aerodynamické koncepcie majú dobré letové (vztlakové) a manévrovacie vlastnosti, ale nedajú sa použiť pre pilotovaný stroj, pretože proste nie je kam umiestniť podvozok (alebo podvozkové nohy vychádzajú extrémne dlhé).
Ostatne - všimnite si napríklad hypersonický prostriedok X-51 Waverider. Je veľmi pravdepodobné, že na nosič ho podvesujú v obrátenej polohe "hore nohami" a za letu sa obracia tak, že nasávanie a motor sú na hornej strane. Tá zaujímavá časť trupu, ktorá generuje kompresný vztlak je totiž horná predné časť trupu. A keby stroj lietal tak, ako je podvesený na nosiči, táto časť by bola zo značnej časti v "aerodynamickom tieni", čo je samozrejme nezmysel a nebol by dôvod je nejak zložitejšie tvarovať, a naopak pri podvesení "spodná časť" pred sacím ústrojenstvom je "jednoducho plochá", takže na nejaký výskum kompresného vztlaku asi určená nebude.
Existuje aj fotka z testu v aerodynamickom tunele, kde je trup stroja práve v takejto pozícii - s motorom a sacím zariadením hore. Trochu zádrhel je v tom, že pri testoch v aerodynamickom tunele sa modely a skúmané objekty pomerne bežne umiestňujú aj "hore nohami".
kenavf, dehumanizácia je základnou črtou 6. generácie. Ľudský kokpit ti pridáva tony hmotnosti. Napr. u Mi-17 Moder váži avionika v kokpite aj s potrebnou kabelážou vyše 1,1 tony a to je len prístrojové vybavenie. Predstav si koľko hmotnosti by si ušetril keby tam kokpit vôbec nebol a aký dopad na dosiahnutelné letové výkony by to malo?
Myslím, že si môžeš byť istý, že lietadlo 6. generácie bude bez pilota. Je to ďalší logický krok, tak ako bezposádková veža na tankoch resp. bezposádkový tank.