AK - Aktuální konflikty

Konflikt na UkrajiněSýrieIrákJemenAfghánistán • Aktuální konflikty a války po celém světě.
  • Přihlášen jako bacil
  • Poslední návštěva: Dnes 03:50:38
  • Schránka je zaplněna z 2%

#11 21.05.2016 00:35:38

Skeptik
Častý přispěvatel
Registrován: 20.02.2015
Příspěvky: 543

Re: EU Gripen

jura-p napsal:

http://www.mocr.army.cz/informacni-serv … ru--57391/
To je sice starší článek, ale já mluvil o době ještě starší, kdy se vybíralo, právě pro NATINADS. Tehdy se o boji proti zemi uvažovalo vážně s bitevními letouny AERO 159. Ale Gripeny se koupily pro NATINADS.

Nikoliv. NATINADS je jen jednou formou jejich využití ... kdyby byly jen pro NATINADS, pak by stačily jen 4 kusy, stejně jako byly 4 MiGy-21 MFN, které se pro NATINADS používaly před Gripeny.
A jak už jsem psal, pro NATINADS není podmínkou, aby letouny byly "domácí" ... viz. Pobaltí nebo Island. Ostatně po zrušení prvního tendru se vážně uvažovalo, že zásahy v rámci NATINADS nad Českou republikou bude provádět Luftwaffe.

Oficielní důvod pro pořízení nadzvukových bojových letadel, bylo zachování schopnosti jejich provozu a použití. Tedy stejně pofiderní důvod jako "tankové vojsko" o 30ti tancích T-72M4CZ smile


Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava

#12 21.05.2016 03:42:12

jura-p
Specialista
Místo: CB
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 937

Re: EU Gripen

Jasně, že byly úvahy, ale byly rychle odmítnuty, protože byly přece jen politicky neprůchodné.
Německé stíhačky, když by žádné domácí nebyly, bylo politicky nemožnější než americký radar a ani ten nebyl průchodný, což si kupodivu uvědomili Američani dřív, než mnoho domácích politiků.
Na strážní službu jich měly být čtyři, v krizové situaci osm, čtyři jako záloha /ta byla vyhlášena jen párkrát, při sumitu NATO v Praze a pak už nevím/ a dvě spárky a máš čtrnáct letadel, co se pronajaly.
A kde jsou ty další, o kterých mluvíš. Do bojů nebo na co? Nejsou.
Také zbraní k těm čtrnácti je tak na tu strážní službu. Na bojové nasazení jen na pár dnů. Do expedic snad nikoho ani nenapadlo české gripeny žádat nebo nabídnout. S českým letectvem je to na levačku. Ty jedenadvacítky se používaly proto, že devětadvacítky se nedařilo udržet ani čtyři stále letuschopné. Neustále se čekalo na to, až se vrátí motory z Ruska nebo z Ukrajiny, co tam byly servisované, stálé potíže na jejich i naší straně, s termíny, s platbami, s bártry. Zpětně si myslím, že potíže nebyly jen na straně Ruska, že i na české straně byli lidé, kteří pracovali dopředu na tom výměnném obchodu s vrtulníkama. Jedenadvacítky jsme si mohli servisovat sami. Polské vrtulníky ani španělské transportní tomu taky nepomohly.
Být českým letcem asi nebylo nic perspektivního. Zato Kalousek a jeho kamoš Hala nebo jak se jmenoval, perspektivní byli.
Trochu se zapomíná na neslavnou roli Nečase jako náměstka na MO. Všechny ty slavné kšefty, jako modernizace tanků, výměna stíhaček za Sokoly, padáky, štábní informační systém, proběhly v těch osmi měsících, co tam Nečas byl prvním náměstkem. Pak byly volby a on tam uvrtal místo sebe nešťastníka Payna, ten tam vydržel asi měsíc.
Neuvěřitelná postava ten Nečas. Na vnitru selhal, na obraně selhal, tak z něj ODS po čase ještě udělala premiera (v té době držel, před příchodem Picka i funkci MO). No, taky to dopadlo jako u něj vždycky.

Upravil jura-p (21.05.2016 03:44:40)

#13 21.05.2016 07:53:07

kenavf
Specialista
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 1.932

Re: EU Gripen

jura-p napsal:

.
Neuvěřitelná postava ten Nečas...

U Vás dohadzoval kšefty Nečas na Slovensku zese Slota.  pivo


Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)

#14 21.05.2016 10:18:58

Skeptik
Častý přispěvatel
Registrován: 20.02.2015
Příspěvky: 543

Re: EU Gripen

jura-p
Můžeš a nemusíš mi věřit, ale NATINADS bylo sekundárním, spíše až terciálním důvodem resp. odůvodněním pro nové nadzvukové bojové letouny.
Primárním odůvodněním bylo ono "udržení schopnosti provozu a nasazení nadzvukových letadel".
Primární důvod byl samozřejmě jiný a skrytý ... korupce sad

Že nikoho nenapadne poslat Gripeny na misi??? Už napadlo. A  nejen to, proč by se jinak měnila smlouva, že pronajaté Gripeny mohou být použity i v zahraničí, a proč by se instaloval Link 16?
http://www.armadninoviny.cz/ceska-repub … ripen.html

Nemožnost udržet MiGy-29 v provozu resp. jejich drahý provoz, to jsou jen legendy, které jen měli umožnit jejich odstranění resp. otevření mmožnosti nákupu nových letadel ... samozřejmě za tučné "všimné".
Byl jsem u posledních měsíců jejich provozu v AČR. Na TOPu (technická údržba) byly maximálně dva, ostatní normálně létaly. Dokonce probíhalo přeškolování nových pilotů. Jistě náklady na údržbu vzrostly ... po rozpadu VS se za vše platilo ve "tvrdých" a rozpočet MO nebyl z nejvyšších ... navíc již začalo jeho tunelování.
A ona "vysoká spotřeba" MiGů-29??? Jistě, ve srovnání s MiGem-21. Ale 29tka měla ty motory výkonější ... a navíc, světe div se, DVA.

A co se Nečase týče. Ten nic nedohazoval. Je to tak trochu chudák, který jako nastrčený trouba plnil příkazy a přání těch skutečně mocných a zaštiťoval je svojí "čistotou". Velcí hráči zůstávají ve stínech.

Upravil Skeptik (21.05.2016 11:23:44)


Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava

#15 21.05.2016 12:04:29

Alchymista
Globální moderátor
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 4.239

Re: EU Gripen

máš pravdu - Mig-29 bolo nevyhnutné vyradiť z ľubovoľnej príčiny, aby sa uvoľnil priestor pre iné vopred dohodnuté obchody.

K "udržení schopnosti provozu a nasazení nadzvukových letadel" - túto schopnosť je možné stratiť v priebehu 2-3 rokov a odchodom ~50 ľudí z kľúčových miest. Jej opätovné získanie je po päťročnej prestávke záležitosť minimálne jedného desaťročia a investície najmenej pol miliardy českých do prípravy a výcviku ľudí.
Podobne je to s rozšírením leteckého parku - ak by AČR chcela vytvoriť druhú jednotku na rovnakej základni, potrvá to minimálne dva až tri roky, kým sa jednotka stane plne funkčnou. Pri vytvorení novej jednotky na novej základni rozdelením a doplnením existujúcej jednotky, trvá obnova pôvodnej jednotky cca 2 roky, a uschopnenie novej 3-5 rokov.  Vytvorenie "uplne novej" jednotky je potom záležitosť tak 5 rokov.
A aby sme si rozumeli - "plne funkčná" jednotka je taká, ktorá nepotrebuje, okrem deklarovaných prípadov, externú pomoc pri obsluhe, údržbe a bežných opravách techniky. 

kenavf - "Sprostý Jano" Slota bol nastrčená, diaľkovo riadená figurka. Svoju úlohu hral výborne a jeho majiteľov iste dosť mrzí, že z hry vypadol...

#16 28.05.2016 14:59:33

Avarax
Přispěvatel
Registrován: 23.02.2016
Příspěvky: 200

Re: EU Gripen

Ono logicky keď idete na to vždy dôjdete ku otázke je slovákom alebo čechom nutné letectvo ? Podľa mňa odpoveď je jasná a to nie. Nemá to reálny význam mať gripeny stačili by 4 staré F-16 s obyčajnými raketami v prípade nutnosti eliminácii civilného lietadla ktoré prevzali pod kontrolu teroristi a inak to význam nemá.

Ono je trochu na inú diskusiu či význam armády pre CZ/SK je vôbec nejaký okrem napĺňania vriec na povodne a znižovania nezamestnanosti.

#17 21.08.2016 09:50:22

225bar
Častý přispěvatel
Registrován: 25.11.2015
Příspěvky: 395

Re: EU Gripen

Z otloukánka Gripenu superstar

Dne 18. května 2016 představila švédská firma Saab první exemplář stíhače JAS-39E, tj. nové verze letounu Gripen, který provozuje i Armáda ČR. Po všech stránkách zdokonalený stroj by se měl ucházet o zakázky v řadě států, ale trvá také zájem o již zavedené varianty. Gripen měl dříve bezmála image „otloukánka“, podařilo se mu však získat mnoho objednávek a rozhodně se nezdá, že by tato série švédských úspěchů měla končit.

http://echo24.cz/a/i9V3d/z-otloukanka-gripenu-superstar

Rychlá odpověď

Zadání zprávy k odeslání

Zápatí

Založeno na FluxBB