AK - Aktuální konflikty

Konflikt na UkrajiněSýrieIrákJemenAfghánistán • Aktuální konflikty a války po celém světě.
  • Přihlášen jako bacil
  • Poslední návštěva: Dnes 03:50:38
  • Schránka je zaplněna z 2%

#1 18.05.2016 16:00:26

martanus
Specialista
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 3.250

EU Gripen

Odhalení prvního testovacího letounu Gripen E se uskutečnilo v Linköpingu a výrobce jej přenášel živě na internetu. Zaplněný stupňovitý sál s velkoplošnými projekčními plátny připomínal kokpit letounu.

4 min

1 h

http://zpravy.idnes.cz/odhaleni-nove-st … r_nato_inc


Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz

#2 18.05.2016 20:15:24

woxia
Specialista
Registrován: 20.02.2015
Příspěvky: 1.079

Re: EU Gripen

Prý ten náš leasingový Gripen s raketama pod křídly neudrží nadzvukovou rychlost...
Tak jsem se podívala na http://aviationweek.com/site-files/avia … 4_jas7.pdf
9000 kg na 54 kN bez výzbroje to není nic moc...

Zajímavé je, že nepíší maximálku bez přídavného spalování... Nevíte kolik to je?
Takže když to spočítám, že natankovaný a vyzbrojený letoun má odstartovat a dohnat dopravní letoun na 10 km výšky, tak musí letět na forsáž celou dobu.

Ale pak zase vezmu do ruky kalkulačku - motor žere cca 320 kg paliva za minutu, tj. maximální doba letu na forsáž 7 minut - interní palivo 2.270 kg.
Maximální stoupavost 100,00 m/s, počítejme, že se vyzbrojený do 10 km vyhrabe za tři minuty.

Kolik km uletí za ty zbývajících 4 minuty, aby byl schopen dostihnout, identifikovat letoun? Vychází mi 80 km a pak musí plachtit...
Když budu počítat od startu, tak to je v nejlepším případě 140 km od letiště... Když ten letoun stočí nad Prahou nad Temelín, tak nemají šanci...
Může naše armáda s tím co má sestřelit něco v 10 km ze země, když to ten Gripen nestihne?

Nemáte někdo přesnější čísla? Naše armáda s nimi hodně šetří a spíše mi to přijde jako bajky...

Nevíte kde se vzal ten údaj, že umí dva Machy?
Maximální rychlost: 2 204 km/h
https://cs.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS-39_Gripen
Nebo tady:
http://www.vojsko.net/index.php/letecka … -39-gripen

Upravil woxia (18.05.2016 20:18:19)

#3 18.05.2016 21:52:04

Tomas BB SK
Specialista
Registrován: 19.08.2015
Příspěvky: 1.206

Re: EU Gripen

woxia napsal:

Prý ten náš leasingový Gripen s raketama pod křídly neudrží nadzvukovou rychlost...
Tak jsem se podívala na http://aviationweek.com/site-files/avia … 4_jas7.pdf
9000 kg na 54 kN bez výzbroje to není nic moc...

spoiler

Zajímavé je, že nepíší maximálku bez přídavného spalování... Nevíte kolik to je?
Takže když to spočítám, že natankovaný a vyzbrojený letoun má odstartovat a dohnat dopravní letoun na 10 km výšky, tak musí letět na forsáž celou dobu.

Ale pak zase vezmu do ruky kalkulačku - motor žere cca 320 kg paliva za minutu, tj. maximální doba letu na forsáž 7 minut - interní palivo 2.270 kg.
Maximální stoupavost 100,00 m/s, počítejme, že se vyzbrojený do 10 km vyhrabe za tři minuty.

Kolik km uletí za ty zbývajících 4 minuty, aby byl schopen dostihnout, identifikovat letoun? Vychází mi 80 km a pak musí plachtit...
Když budu počítat od startu, tak to je v nejlepším případě 140 km od letiště... Když ten letoun stočí nad Prahou nad Temelín, tak nemají šanci...
Může naše armáda s tím co má sestřelit něco v 10 km ze země, když to ten Gripen nestihne?

Nemáte někdo přesnější čísla? Naše armáda s nimi hodně šetří a spíše mi to přijde jako bajky...

Nevíte kde se vzal ten údaj, že umí dva Machy?
Maximální rychlost: 2 204 km/h
https://cs.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS-39_Gripen
Nebo tady:
http://www.vojsko.net/index.php/letecka … -39-gripen

v podstate to mas spocinane +- airbus dobre... podobne je na tom napriklad MiG 29, s plnou forsazou cca 6,5 minuty letu (bez ponorky). Trebars pri vzlete zo Sliaca dostihnu ciel na prilete z Ciech niekde pri nitre (na stretavacom kurze, na odlete niekde pred koncom republiky  hmm)

Max. rychlost sa zvykne udavat bez vyzbroje vo vlekej vyske, gripen alebo MiG 29 na jej dosiahnutier minu takmer cele palivo a spotrebuju drahu cez celu republiku (SR). Max. rychlost s vyzbrojov sa neudava, zalezi o aku vyzbroj by sa jednalo. A tiez som sa nestretol s udajom o max. rychlosti bez dforsaze, zvycajne sa to ustali podla konkretneho letadla, jeho vyzbroje a vysky okolo rychlosti zvuku (niektore tesne pod ine tesne nad). Holt tieto nase stihacky nie su urcene na stihanie na dlhsich vzdialenostiach, ale pre potreby obrany statu (zachyt a zostrel v prvej vlne) to staci. po dosiahnuti ciela a jeho odprevadenie je dost paliva na navrat, do karat hra aj vysoka vysku ktoru musi nabrat (pri klzavom lete sa bude pohybovat cca 20-30 m/s v klesani a rychlosti cca 500-600 km/hod)


nosce te ipsum

#4 18.05.2016 22:29:02

kenavf
Specialista
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 1.932

Re: EU Gripen

woxia napsal:

Prý ten náš leasingový Gripen s raketama pod křídly neudrží nadzvukovou rychlost...
Tak jsem se podívala na http://aviationweek.com/site-files/avia … 4_jas7.pdf
9000 kg na 54 kN bez výzbroje to není nic moc...

Zajímavé je, že nepíší maximálku bez přídavného spalování... Nevíte kolik to je?
Takže když to spočítám, že natankovaný a vyzbrojený letoun má odstartovat a dohnat dopravní letoun na 10 km výšky, tak musí letět na forsáž celou dobu.

Ale pak zase vezmu do ruky kalkulačku - motor žere cca 320 kg paliva za minutu, tj. maximální doba letu na forsáž 7 minut - interní palivo 2.270 kg.
Maximální stoupavost 100,00 m/s, počítejme, že se vyzbrojený do 10 km vyhrabe za tři minuty.

Kolik km uletí za ty zbývajících 4 minuty, aby byl schopen dostihnout, identifikovat letoun? Vychází mi 80 km a pak musí plachtit...
Když budu počítat od startu, tak to je v nejlepším případě 140 km od letiště... Když ten letoun stočí nad Prahou nad Temelín, tak nemají šanci...
Může naše armáda s tím co má sestřelit něco v 10 km ze země, když to ten Gripen nestihne?

Nemáte někdo přesnější čísla? Naše armáda s nimi hodně šetří a spíše mi to přijde jako bajky...

Nevíte kde se vzal ten údaj, že umí dva Machy?
Maximální rychlost: 2 204 km/h
https://cs.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS-39_Gripen
Nebo tady:
http://www.vojsko.net/index.php/letecka … -39-gripen

Demonstrátor Gripen dosiahol s motorom F414G supercruise 1,2Mach bez prídavného spalovania.

F414G
Produced for the Saab JAS 39 Gripen Demonstrator. Slightly modified for use in a single engine Gripen, instead of a twin-engine aircraft like the F/A-18. With it, the Gripen Demonstrator reached Mach 1.2 in supercruise (without afterburner).[19]

https://en.wikipedia.org/wiki/General_E … 4#Variants

S tou spotrebou 320kg/min mi to nesedí
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_RM12

Specific fuel consumption:
Military thrust: 23.9 mg/Ns (0.844 lb/(lbf*hr))
Full afterburner: 50.6 mg/Ns (1.79 lb/(lbf*hr))

54 kN (12,100 lbf) military thrust
80.5 kN (18,100 lbf) with afterburner

50,6x80500x60/1000000=244,4kg/min


Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)

#5 19.05.2016 00:16:08

jura-p
Specialista
Místo: CB
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 937

Re: EU Gripen

Stíhačky, co má naše armáda, nejsou vůbec určeny do války.
Na tu není naše letectvo, stejně jako zbytek armády, připraven nijak.

Gripeny jsou výsledkem politického řešení, a zadáním bylo letadlo jakékoli, na strážní službu, podle předpisů NATO.
A ty předpisy říkají, docela důvodně, že má být strážní letoun nadzvukový. Jinak vlastně žádné požadavky na tyto letouny nebyly.
A taky proč? Strážní letadla jsou něco jako policejní auta, nikdo nepočítá nějak moc s tím, že by něco sestřelovaly. Daleko víc jsou jako varování, dokonce jako pomoc letadlům, která z nějakých důvodů poruší pravidla. Vlastně si ani nepamatuji, kdy by v Evropě v posledních letech vůbec nějaké letadlo střílelo po jiném, když odmyslím hrátky a soutěže armád.

Nejlevnější řešení bylo v té době několik typů starších amerických letadel, některé typy mohly být i zadarmo. No, s potřebným upgrade za čtvrtinu. Slavných ruských stíhaček jsme měli dost, ale byl problém, že každých x hodin musely motory na střední opravu, tehdy do Ruska nebo na Ukrajinu a to bylo velmi riskantní, protože vůbec nebyla druhá strana schopna dodržet jakékoli termíny. Pokud si vzpomínám i s placením byly potíže, většinou se platilo bartrem, takže s motory na opravu chodily třeba vagony automobilových baterií.

Celou dobu se do diskusí o strážním letadle pletly debaty leteckých odborníků o bojových schopnostech, letových schopnostech, manévrovacích schopnostech a podobně. Ale o něco takové tehdy ani dnes vůbec nešlo. Šlo o to, splnit předpisy NATO a prohnat peníze z rozpočtu na tu správnou stranu a přes ty správné firmy. A vůbec to nebylo jen v této zemi. Tehdy třeba Kalousek ještě nebyl tak proamerický. Kamoši s obchodními vztahy do Evropy mu tehdy byli prostě bližší.

Tím neříkám, že ty ruské stíhačky se měly měnit za polské vrtulníky. Ale to je už jiný příběh, kamoši ovšem ti samí.

Upravil jura-p (19.05.2016 00:17:49)

#6 19.05.2016 02:15:25

Skeptik
Častý přispěvatel
Registrován: 20.02.2015
Příspěvky: 543

Re: EU Gripen

To: jura-p
Prakticky nic z toho není pravda ... tedy kromě toho, že MiGy-29 se dávaly pryč proto, aby se vytvořila potřeba nákupu nových bojových letadel a tím i prostor pro korupci sad

Nadzvuková letadla nebyla pořizována jako "strážní" ale jako bojová. K čemu by "strážnímu letounu" byla protizemní výzbroj a AA střely BVR?
Riskantní provoz ex-sovětských letadel ... asi tak moc riskantní nebyl, když to ostatní státy zvládly. Stejně tak resurs motorů RD-33 z MiGů-29 se po integraci digitálního ovládání (Německo) zvýšil z původních 750 hodin na 1.500 hodin. Dnes už je 4.000.
NATO nemá žádné předpisy, že každý členský stát MUSÍ mít nadzvukové letectvo ... ostatně Island nebo Pobaltské země ho také nemají. Ochranu vzdušného prostoru lze zajistit jinak. Ale bez nadzvukového letectva by se ta korupční mezera zase uzavřela.

Jinak s tím, že AČR není určena k ochraně ČR, ale že se jedná o jakýsi "expediční sbor" armády USA se asi souhlasit dá.


Největší slabinou demokracie je to, že hlavní slovo a moc získává skupina demagogů - trubců. ___ Platón, Ústava

#7 19.05.2016 04:27:50

jura-p
Specialista
Místo: CB
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 937

Re: EU Gripen

http://www.mocr.army.cz/informacni-serv … ru--57391/
To je sice starší článek, ale já mluvil o době ještě starší, kdy se vybíralo, právě pro NATINADS. Tehdy se o boji proti zemi uvažovalo vážně s bitevními letouny AERO 159. Ale Gripeny se koupily pro NATINADS.
A to je v převážném zaměření nic než strážní služba. Tehdy všechny agentury jako Jane´s a jiné svorně potvrzovali, že není ani náznaku, že by proti kterékoli zemi NATO hrozilo v příštích patnácti letech nějaké jakékoliv nebezpečí útoku zvenku.
A nad Evropou se střežilo, ale  nebylo zvykem sestřelovat. Moc to zvykem není ani dnes. Snad nad těmi okrajovými zeměmi, které patří do Evropy jen formálně nebo vůbec, jako je Ukrajina a Turecko se občas něco přihodí a někdy je to spíš v Syrii než v Turecku. Jo a taky pár vrtulníků někde za kavkazem. Je to vůbec Evropa.

#8 19.05.2016 08:11:19

woxia
Specialista
Registrován: 20.02.2015
Příspěvky: 1.079

Re: EU Gripen

kenavf napsal:

S tou spotrebou 320kg/min mi to nesedí
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_RM12

Specific fuel consumption:
Military thrust: 23.9 mg/Ns (0.844 lb/(lbf*hr))
Full afterburner: 50.6 mg/Ns (1.79 lb/(lbf*hr))

54 kN (12,100 lbf) military thrust
80.5 kN (18,100 lbf) with afterburner

50,6x80500x60/1000000=244,4kg/min

Dík za kontrolu a upozornění. Jsem ráda, že tu hodně lidí slepě nevěří - jako jinde - co druhý napíše a raději si to sám přepočítá.
Počítala jsem to z F404-GE-402 a pak mi pře přepisu přeskočily dvě čísla (musím to po sobě v noci více kontrolovat.)...  jeje

Zase se mi nelíbí, když já hovořím o typu Gripenu, který používá AČR, tak šermuješ prototypem, který má nový motor s 98 kN.  mad
Ale zároveň se tím potvrzuje, že pokud používá slabší motor, tak s podvěšenou výzbrojí nadzvuk ani v optimální výšce (9,1 km) nezvládne.

Také jsem našla, proč je v tom takový zmatek - ony se mixují údaje verzí s různými typy motorů:
ENGINE THRUST
JAS-39 (A,B): 1 x General Electric / Volvo Flygmotor RM12 turbofan, 54 kN static thrust with 80.5 kN of afterburner
JAS-39 (C,D): 1 x General Electric / Volvo Flygmotor RM13 turbofan with overtechnology, 70 kN of static thrust with 130 kN of afterburner 
http://www.robotechresearch.com/rpg/veh … gripen.htm

Ale o motoru RM13 jsem nic nenašla... To se pak píše rychlost přes dva Machy, že?
A ženská se v tom má zorientovat, natož čeští generálové...

Zkrátka mi to přijde, že některé údaje jsou na Internetu vygenerované marketingovým oddělením výrobce, než by odpovídaly skutečnosti.

#9 19.05.2016 09:03:31

kenavf
Specialista
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 1.932

Re: EU Gripen

woxia napsal:

....Zase se mi nelíbí, když já hovořím o typu Gripenu, který používá AČR, tak šermuješ prototypem, který má nový motor s 98 kN.  mad
Ale zároveň se tím potvrzuje, že pokud používá slabší motor, tak s podvěšenou výzbrojí nadzvuk ani v optimální výšce (9,1 km) nezvládne.

Také jsem našla, proč je v tom takový zmatek - ony se mixují údaje verzí s různými typy motorů:
ENGINE THRUST
JAS-39 (A,B): 1 x General Electric / Volvo Flygmotor RM12 turbofan, 54 kN static thrust with 80.5 kN of afterburner
JAS-39 (C,D): 1 x General Electric / Volvo Flygmotor RM13 turbofan with overtechnology, 70 kN of static thrust with 130 kN of afterburner 
...
Zkrátka mi to přijde, že některé údaje jsou na Internetu vygenerované marketingovým oddělením výrobce, než by odpovídaly skutečnosti.

Asi v tom zmatek bude,pretože tých 130kN u verzie C/D bude pochybných keďže taký tah nemá ani ten modernizovaný motor F414G pre Gripen E/F(ten má s forsážou "len" 98kN),tekže 130kN bude asi hlúposť.
Také výrazné zmeny výkonov medzi generáciami toho istého motora nie sú obvyklé(a podobné to bude aj so špecifickou spotrebou paliva)
Tú supercruise som tam dal len na dokreslenie situácie,pretože nikde maximálka bez forsáže nieje spomenutá.


Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz
Quae volumus, credimus libenter. – „Co si přejeme, tomu ochotně věříme“ (Cicero)

#10 20.05.2016 22:25:18

martanus
Specialista
Registrován: 19.02.2015
Příspěvky: 3.250

Re: EU Gripen

Gripen E se proti předchozí verzi "C" liší především výkonnějším proudovým motorem General Electric F414G o tahu 98 kN (Gripen C 80,5 kN) s přídavným spalováním - jde o lehce upravený motor ze stíhaček F/A-18E/F Super Hornet.

Větší maximální startovací hmotnost se odrazila na větším množství paliva a/nebo větším množství zbraní. Gripen pojme 3400 kg paliva, což je o 40 % více než pojal Gripen C. Předešla verze “C” měla bojový rádius 800 km, Gripen E s větším množstvím paliva dokáže bojovat na vzdálenost až 1300 km.

Změnou prošlo také elektronické vybavení. Gripen E získá moderní radar Selex ES-05 Raven (zorné pole 100°) typu AESA (Active Electronically Scanned Array), infračervený vyhledávací a zaměřovací senzor Skyward G typu IRST (Infra Red Search and Track), nové prostředky elektronického boje a nejnovější systémy přenosu dat (datalink).

http://www.armadninoviny.cz/novy-jas-39 … taven.html

Výroba

výzbroj
geripen-ng_weaponsystems.jpg

zbrane_gripen_e_big.jpg

Upravil martanus (20.05.2016 23:30:25)


Pokud se už nic zásadního nezmění, pokračujeme tady: www.aktualnikonflikty.cz

Rychlá odpověď

Zadání zprávy k odeslání

Zápatí

Založeno na FluxBB