Základní problém matematiky a fyziky je ten že nie je sexi, mňa začala matematika celkom baviť po tom čo som dostal v 1970(80)s od tatka pár faciek, po tom čo sa dozvedel tatko od učiteľa že matematika ma nebaví
A čo sa týka domácej pomoci pri učení, tak to som bol samouk, celá pomoc bola len v tom že ma skontrolovali do akej knihy pozerám, aby to náhodou nebola učebnica od profesora Mája, alebo Verného
Upravil Miyamoto Musashi (21.01.2017 10:53:12)
Rimmer: "Ne, Listere, myslím třeba pyramidy. Jak mohli přemístit ty masivní kamenné kvádry bez pomoci moderní techniky?" Lister: "Měli masivní biče, Rimmere. Masivní biče."
Po precitani vasich prispevkou, sa zamyslam nad tym ci to nebude skor vec motivacie deti. My ako deti, sme chceli byt kozmonautom, pilotom, zeravnikom, vojakom... To bola pre nas motivacia ucit sa a zdokonalovat sa. Dnesne deti chcu byt youtobermi, profesionalnimi hracmi, popripade politikmi, alebo jednoducho byt bohaty bez namahy.
A ked vidia vzory v mediach ktory su "uspesny", bez vdelania a castokrat aj bez rozumu, maju pocit ze ucit a snazit sa v zivote netreba.
Vidíš, to je vec, ktorú som ja v skratke nazval letargickosť - učím v regióne, kde hlavným záujmom detí je ísť po škole do zahraničia - pomocné práce, okolo seba nevidia žiadne motivačné vzory - nie je tu poriadny priemysel, najväčší zamestnávateľ úrad práce, plno sociálne znevýhodnených občanov , a tým pádom nevidia ani perspektívu a nutnosť sa učiť - však načo - "môj otec mal štvorky, päťky a ja aj tak mám lepší telefón ako vy".
Dalsia je radost z ucenia - a to je domena ucitela ako sa s tim vysporiada. Ti najlepsi vedia priviest žiaka do stavu ze aj drill je pre neho ista radost... Ale to sa da aj s knizkami s ktorymi sme sa ucili pred 20 rokmi, nic nove vymyslat netreba, je potrebne aby ucitel vedel zaujat ale zaroven mal aj autoritu (a doveru deti). V tomto vidim jeden z najvacsich problemov. Skuste si kazdy spomenut na skolske casy... Ktory ucitel bol najlepsi a preco.
Ja som chcel byt smetiarom
To súvisí s tou letargiou, niektorých prebudíš, ale keď nemajú vzory a záujem, tak radosť sa prebúdza ťažko. Ale to nedávam za vinu "len" rodičom a nám učiteľom, ale celej spoločnosti, ako je nastavená. Darmo v škole rozprávaš jedno, keď ich osobná skúsenosť zo spoločnosti je úplne inde.
Ja som chcel byť kombajnista .
MM:
matika ako taka sexi nie je. Ako vravel prof. Krempasky - vsetko (vratane matiky, chemie...) su len "pomocne vedy fyzikalne". Veda matematicka ako taka, ked je uzavrena sama do seba pre vacsinu sexi nie je. Strasne vela pravidiel, komplikacii. Az realita hmoty z matematiky urobi zbran. Ja som to pochopil az na vyske... Matikarka na strednej bola krava co tomu nerozumela a nic nas nenaucila... Na co je dobry ten husi krk som netusil az kym na vyske typek pred tabulou krasne jednoducho odvodil dva vzorce cez integral - obvod a obsah kruhu. Som si uvedomil ze v prirode to naozaj tak funguje - aj mala sila dlho posobiaca urobi velky vykon - prud vody storocia omyva hranaty kamen a zaobli ho, jeden mravec unesie howno ale cele mravenisko spolocne odnesie aj vtaka... (podobne je to s ludmi - jeden clovek je prd, dolezita je spolupraca vsetkych ludi). To je sila integralu. Podobne na co su dobre derivacie - je to vestenie do buducnosti
Ked sme zacali pouzivat LDF 2r. v praxi - tam sa to vsetko krasne zjednodusilo pretoze sa vhodne nastavili okrajove podmienky a zanedbalo co ma mizivy prispevok k vysledku. A to uz bolo fajn. Aby sme si uvedomili zabvnou formo - prisiel znamy vtip - jozko uvazuje preco vlak na kolajniciach hrkoce... Obsah kruhu je Pi*r2. Pi je stale rovnake, nemeni sa pocas jazdy a tak ho abstrahujeme a co nam ostane? r2 a to je obsah stvorca. A ked sa stvorec odvaluje po priamke, tak robi to zname tuk-tuk-tuk...
MiB-nemozes prebudit vsetkych... podstatne je zaujat ich. Aby videli ze sa to da v zivote pouzit a mat aj trocha srandy. Ano, vacsinu zabudnu pretoze to v praxi nebudu nepouzivat. Ale budu vediet ze nieco take existuje, na co je to dobre a kde to najst. Ak ked to budu potrebovat, najdu si to a budu to vediet pouzit. TO STACI !
Upravil Tomas BB SK (21.01.2017 11:18:06)
nosce te ipsum
neviem, neviem, ale ja mam z matematiky pre prvy stupen ZŠ dost divny pocit. Ucia ich to velmi divne, miestami dost komplikovane co vyplyva najma z toho ze deti do 4. rocnika netusia nic o mnozinach, co je v podstate zaklad scitacej/odcitacej matematiky a dost dobry zaklad pre nasobenie...
Ha! Množiny.
To se, s velkou slávou zavedlo, někdy v r. 76, a s velkým tichem zrušilo, o pár roků pozděj.
Nevím jak dnešní děcka, ale my jsme sčítat, odčítat, násobit a možná i dělit, ve 4. tř. uměli celkem obstojně i bez množin.
"disjunkcí množiny 3 jablek a množiny 4 jablek, je množina 7 jablek" je z pohledu matematické abstrakce, asi přesnější a čistější, než "3 jabka a 4 jabka je 7 jablek", ale mnohem více odtržené od praxe všech, kdo se nezabývají vyšší matematikou.
A co je lepší ?
Nutit všechny, tedy i ty matematicky nenadané, od žačátku používat nějaké stěží uchopitelné a upotřebitelné abstrakce, nebo zavést spíše praktickou výuku pro všechny, s tím, že ti nadanější, pozděj budou muset vyvinout jisté úsilí, aby "přehodili vyhýbku" na abstraktnější přístup.
Do not feed the trolls !
Ja, na základnej škole, som mal možno šťastie na matikárku a fyzikárku v jednej osobe (zdravím pani Kmetíkovú, ak ešte žije). Celkom uprimne som ju zpočiatku nenávidel, asi ako všetci žiaci, ale po nejakých dvoch rokoch som sa naučil "vyhovieť jej" a mal som zdanlivý pokoj. Neskôr na učňovke a na strednej som zistil, že to, čo do mňa natĺkla (občas aj doslova), mi umožňuje veľmi pohodlné "prežívanie" nového učiva - a opäť som asi mal trochu aj šťastie na učiteľov. Až na vyške bolo treba znovu riadne zabrať, ale "kmetíčkine základy" mi umožnili nájsť ten správny prístup aj pre matematiku, ale aj matematickú časť fyziky a elektrotechniky - v podstate "zlyhali" až na vektorovej a tenzorovej matematike okolo teorie magnetického poľa (skúška za tri na tretí pokus).
Čo chcem ale povedať o prístupe Kmetíkovej ako matikárky a fyzikárky - celkom často si "prehadzovala" hodiny (v prípade opisovania domácich úloh pre nás, darebákov, celkom malér). Takže sa najprv prebrala "matematická časť" k nasledujúcej fyzike, alebo naopak sa prebralo "fyzikálne využitie" následnej matematiky. Jedna vec, ktorú som sa takto naučil, je "vidieť" výsledok nejakého vzorca ako fyzikálny objekt alebo fyzikálny proces, a tiež naopak - vnímať nejaký fyzikálny proces ako niečo, čo sa dá popísať vzorcami - a predpovedať výsledok.
Tomas - presne takýto príklad s kolesom vlaku uvádzal jeden učiteľ a ukazoval tým ako možno zložitý problém redukovať.
Dovolil som si drzú poznámku - jeho teoria nezodpovedá pozorovaniu.
Pozorovaný interval medzi ťuknutiami je okolo dvoch sekúnd, kým polomer kolesa vagónu je okolo pol metra - vo výsledku by sa teda vlak musel pohybovať rýchlostou štvrť metra za sekundu. Vzniká tak rozpor medzi opakovaným pozorovaním a teoriou, čiže teoria je nesprávna alebo neuplná a počas "procesu redukcie problému" muselo niečo podstané vypadnúť.
Jeden kolega dostal tento týden vyhazov, protože v práci rád čuchal rozpouštědla a začalo se to na něm projevovat. Šel dělat učitele.
Na druhou stranu - jedině takový magor může dnešní žáky zaujmout a dostat je k nějaké pozitivní činnosti.
Když zvířata získají svobodu, k moci se dostanou svině. - George Orwell
Češi jsou šmejdi, rozeserou všechno. - František Ringo Čech
Trefná poznámka k součastnému školství, se objevila, v komentářích pod článkem nejmenovaného e-periodika
Pozoruhodný článek v LN :
Autor: P. Portwyn Datum: 21.1.2017 10:36
sepsal Daniel Hůle z "Člověka v tísni". Jmenuje se "Nechat propadnout žáka je nemorální". Kdyby někdo nevěděl, co je obsahem sva "dobroser", tak zde platí, že jeden příklad je nad tisíc definic...
Další pozoruhodný text stejného autora se jmenuje "Domácí úkoly přicházejí draho". Jistě by neměl zapadnout v zapomnění výrok "Tuzemští rodiče namísto revolty proti absurdnímu systému (domácích úkolů) automaticky pociťují odpovědnost za výsledek."
No to je škandál - rodiče a mají cítit zodpovědnost za své děti.. no todlecto?? Rodiče? Proboha proč? Od čeho máme EU, Marksovou-Engelsovou, Člověka v tísni a Ministerstvo pravdy? Nemluvě o tom, že když se dítě fláká, stejně za to může hybridní Putin...
Ale moudrý úředník to tak nenechá!
Do not feed the trolls !